پایه پرچم مرتفع

پایه پرچم مرتفع ( دکل برج یا برج پرچم )  چیست ؟

پایه پرچم مرتفع یا دکل پرچم یا برج پرچم که یک سازه فلزی چندوجهی گالوانیزه گرم است که جهت برافراشتن پرچم‌های با ابعاد بسیار بزرگ در مناطق باز که دارای چشم انداز وسیعی باشد به کار می‌رود، از نظر کاربردی هم‌خانواده پایه پرچم شهری است.

اما از نظر سازه و تولید بسیار به سازه های برج نوری شباهت دارد. تولید این نوع از پایه پرچمها با توجه به بلندی و ارتفاعی که دارد، امری بسیار تخصصی و حساس است و بر اساس محاسبات علمی و دقیق به همراه تجهیزات مدرن و دانش تخصصی این حیطه انجام می پذیرد.

نمایی که این محصول ایجاد می کتد، ضمن زیبا سازی محیط ، عظمت و سر بلندی پرچم عزیز کشورمان را یادآور می شود و یکی از المانهای بسیار چشم نواز و زیباست که از دوام بالایی هم برخوردار است.

ارتفاع این سازه ( برج پرچم ) برمبنای اصولی تعیین می گردد از قبیل:

  • وسعت دید و شعاع دایره ای که انتظار می رود پرچم دیده شود.
  • وضعیت جغرافیایی محل مورد نظر.
  • میزان باد منطقه و نیروهای وارده خارجی.
  • نوع خاک منطقه.
پایه پرچم مرتفع - نمونه 1

شرایط ساخت پایه پرچم مرتفع ( دکل برج یا برج پرچم ) :

وقتی ارتفاع پایه پرچمهای مرتفع  با شرایطی که عرض شد تعیین شد ، بر مبنای ارتفاع آن می توان شرایط ساخت پایه پرچم مرتفع ( دکل پرچم ) را مشخص کرد :

  • تعداد قطعات سازه :

    سازه این دکلهای پرچم عموماً در قطعات 6 متری چندوجهی تولید می شوند که با مونتاژشدن در هم ، ارتفاع مورد نظر را ایجاد می کنند .

  • ضخامت ورق های به کار رفته در بدنه سازه :

    ضخامت ورق ها بسته به سفارش ، ارتفاع و شرایطی که در بالا ذکر شد (قطعات پایین تر دارای ضخامت بالاتر بوده و در قطعات بالاتر از ضخامت آنها کاسته می شود )

  • ارتفاع سازه :

    امکان تولید این سازه ها در ارتفاعات 9 الی 50 متر وجود دارد .

  • نوع جا به جایی پرچم :

    در تولید این نوع از پایه ها می توان 2 مدل سیستم جهت بالا و پایین بردن پرچم قرار داد :
    الف : گیربکس دستی :
    این نوع گیربکس برای سازه هایی که زیر 15 متر ارتفاع داشته باشند مناسب است . بالاتر از این برای نیروی انسانی مشکل ایجاد می کند .
    ب : الکترو موتور و گیربکس :
    برای سازه های بالای 15 متر استفاده می شود .

  • نوع پوشش بدنه :

    اکثراً از پوشش گالوانیزه گرم استفاده می شود ولی بنا به درخواست متقاضیان محترم می توان از رنگ اپوکسی هم استفاده کرد .

  • نوع اتصال قطعات :

    در پایه پرچمهای بلند و با ارتفاع بالا اغلب از حالت اورلپ ( همپوشانی و درهم رفتگی – OVERLAP ) استفاده می شود ولی بنا به درخواست مشتری می توان آن رابه حالت فلنچی هم تولید کرد .

  • قطر دهانه بالا و پایین :

    با بزرگتر و کوچکتر کردن قطر دهانه بالا و پایین قطعات می توان در وزن قطعات و نهایتاً در قیمت کلی محصول تغییر ایجاد کرد .

  • وزن سازه :

    وزن سازه پایه پرچم مرتفع در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد .

نمونه کار برج پرچم

متعلقات پایه پرچم مرتفع :

  • میله برق گیر برای برخورد احتمالی صاعقه و جلوگیری از حوادث احتمالی نظیر برق گرفتگی
  • چراغ آلارم چشمک زن برای آگاهی هواپیماها
  • قرار دادن کلاهک در بالای سازه برای جلوگیری از ورود باران به داخل سازه یا لانه سازی پرندگان که موجب تخریب متعلقات داخل دکل پرچم می شود .
  • الکتروموتور و گیر بکس ( دستی یا برقی به تناسب ارتفاع دکل )
  • تابلو برق و فرمان (که جهت صعود و فرود برای تعویض یا ترمیم پارچه پرچم به کار می رود )
  • سیستم ضد پیچش ( Rotation , Anti twist ) که جهت محافظت از پارچه پرچم در مقابل پیچیدگی و پاره شدن تعبیه می شود .
  • سیم بکسل مغز فولادی که رابط بین پرچم و گیر بکس است و به وسیله آن پارچه پرچم بالا یا پایین می شود .

پروسه تولید پایه پرچمهای مرتفع :

پروسه تولید برج پرچم ، پروسه ای بسیار تخصصی و دارای جزئیات فراوانی است که در حوصله این مقاله نیست ولی اگر بخواهیم به اختصار و به طور اجمالی و تیتر وار مراحل آن را بشماریم ، مراحل زیر طی می شود .

در ابتدا با تعیین ارتفاع و محاسبات لازم  ( اغلب بر اساس مشخصات فنی و نقشه ارسالی از سمت مشتری )، تعداد قطعات ، دهانه ورودی و خروجی هر کدام از قطعات ، ضخامت ورق هر کدام از قطعات تعیین می گردد .

در مرحله بعد ورق ها به قسمت خمکاری فرستاد شده و با دستگاه های خمکاری ، به تعداد وجوهی که می خواهیم باید به آن اندازه ساخته شود ، خم ایجاد می شود .

بعد از مرحله خمکاری مرحله جوشکاری می رسد ، در اینجا شکاف موجود را به وسیله دستگاه جوشکاری خطی CO2  جوش می دهند . در این مرحله و دریچه و بیس پلیت مربوطه نصب می شود .

بعد از جوشکاری و تمیز کاری ، قطعات به مرحله گالوانیزه فرستاده تا در حوضچه های مذاب روی خوابانده شده و محصول تا 80 میکرون پوشش روی پوشانده می شود و بعد از نصب متعلقات مربوطه آماده نصب می گردد .

پایه پرچم مرتفع - نمونه 1

نصب پایه پرچم مرتفع :

قبل از اینکه ما بخواهیم اقدام به نصب این سازه بکنیم باید ابتدا فونداسیون استاندارد آن را پی ریزی کنیم که بر اساس ارتفاع ، وزن ، نوع خاک ، میزان باد و … ابعاد آن تعیین می گردد .

در این مورد در بخش فونداسیون ها توضیحات کامل داده شده که می توانید با مراجعه به آن قسمت اطلاعات کافی را بدست آورید .

پس از آماده سازی فونداسیون ، نصاب با تجربه شرکت به وسیله نیروی کشش و پرس که ایجاد می کند قطعات را در هم نصب می کند ( اورلپ – OVERLAP ) و به وسیله جرثقیل سازه را علم می کند ، به طوریکه میله های بولت در درون سوراخ های مربوطه قرار گیرند و در نهایت فیکس می کند .

این محصول بسیار مهم مبلمان شهری در مقابل بادهایی با سرعت 110 تا 120 کیلومتر کاملاً مقاوم سازی شده و همچنین دوام بالایی در برابر شرایط جوی نظیر باد ، باران ، نور خورشید ، سرما ، گرما ، رطوبت و … دارد .

سوالات متداول درباره پایه پرچم مرتفع

به صورت چند وجهی ( POLYGONAL )

فولاد درجه یک ST37  فولاد مبارکه

گالوانیزه گرم طبق استاندارد ASTM

در هم رفتگی یا همپوشانی یا اورلپ

15 الی 50 متر

بستگی به ارتفاع مورد نظرتان دارد. برج پرچم در هر ارتفاعی از قطعات 6 متری تشکیل می شوند . به طور مثال یک برج پرچم 18 متری غیر مفید از سه قطعه 6 متری تشکیل می‌شود.

مونتاژ قطعات 6متری به صورت اورلپ و همپوشانی است . این به این معناست که مقدار از قطعات در هم رفته و از ارتفاع نهایی کسر می‌گردد. مقدار تقریب اورلپ 50 سانتیمتر است. البته این عدد در دهانه های بزرگتر و قطعات پایینی بیشتر و در دهانه‌های بزرگترو قطعات بالایی کمتر است .

در حالت مفید مقدار اورلپ شدن قطعات در نظر گرفته می‌شود و به ارتفاع برج اضافه می‌شود . بنابراین پس از اورلپ و علم شدن برج ما ارتفاع دقیقی خواهیم داشت .

به طور مثال : در برج پرچم 24 متری مفید، ما ارتفاع را  26 متر در نظر میگیریم و برج دارای 5 قطعه خواهد بود . پس از اورلپ و علم شدن، ارتفاع دقیق ما 24 متر خواهد بود.

در حلت غیر مفید، ما مقدار اورلپ را در نظر نمی‌گیریم و سازه را به اندازه سفارش داده شده می سازیم. بدیهی است که پس از اورلپ و علم شدن ارتفاع ما به مقدار اورلپ شده کسر خواهد شد.

به طور مثال : در یک پایه پرچم مرتفع 24 متری غیر مفید، از 4 قطعه 6 متری استفاده خواهد شد، که پس از اورلپ و علم شدن ارتفاع نهایی ما حدود 22 متر خواهد بود.

در ارتفاعات پایین تر از 20 متر می توان از الکتروموتور صرف نظر کرد . دهانه پایین به بالای برج پرچم را کاهش داد . وزن سازه را کم کرد . و سیستم بالا و پایین بردن پرچم را با دست انجام داد . در این صورت می توان قیمت پایه پرچم مرتفع را به طرز چشم‌گیری کاهش داد.

کارخاصی نیاز نیست. این پایه ها مجهیز به سیستم ضد پیچش یا آنتی روتیشن هستند که از پیچیدن پارچ پرچم به دور برج جلوگیری می‌کند. وزنه‌های سربی آویزان شده در زیر پرچم آن را میشه در حالت احتزاز نگه می‌دارد.

این بستگی به ارتفاع، مشخصات فنی یا نقشه ارسالی دارد. هر چه ارتفاع بالاتر باشد، وزن بیشتر خواهدبود و بلعکس . در ارتفاعات مساوی، عواملی نظیر دهانه پایین به بالای برج، ضخامت ورق، ابعاد و ضخامت بیس پلیت و … در وزن سازه موثر است.

بستگی به ارتفاع، نقشه و مشخصات فنی ارائه شده دارد. ولی در حالت کلی ضخامت قطعات پایینی ضخیم‌ترین حالت ممکن است و به همین نسبت هر چه به قطعات بالاتر می رویم از ضخامت ورق‌ها کاسته می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *