برج نوری تلسکوپی

برج نوری ( برج روشنایی) چیست  ؟

برج نوری یا برج روشنایی نوعی از پایه های روشنایی بلند شهری است که جهت تامین روشنایی مناطق و محوطه های باز مورد استفاده قرار گرفته و در گروه تولیدی شهر سامان طراحی ، تولید و اجرا می شود  . این محصول بسیار پرکاربرد سهم بسزایی که در بازار مبلمان شهری و نورپردازی شهری دارد که در ارتفاعات و با مشخصات فنی متنوع تولید می شود . برج روشنایی ( high-mast lighting ) مزایای مهم دیگری نیز دارد که در ذیل به اختصار گفته می شود .

  • تامین روشنایی معابر ، خیابانها ، بزرگراه ها ، بوستان ها ، فضاهای باز شهری در شب
  • تامین امنیت محیط های شهری در هنگام تاریکی
  • توزیع نور و روشن کردن محوطه وسیع بدون ایجاد سایه و خیرگی
  • قابل استفاده در مراکزی که به صورت شبانه روزی کار می کنند نظیر هتلها ، فرودگاه ها ، نمایشگاه ها ، پارکینگ های ماشین ، بندر گاه ها ، ایستگاه های قطار و …
  • انعطاف پذیری بالا ، بسیار کاربردی ، کاملاً ایمن
  • عمر و دوام بالا و مقاومت فوق العاده در برابر شرایط جوی نظیر باد ، باران ، نور خورشید ، گرما ، سرما ، رطوبت و …
  • تعمیر و نگهداری فوق العاده آسان و روی سطح زمین ، به جهت متحرک بودن هد
اسلایدر برج های روشنایی

انواع برج نوری یا برج روشنایی از نظر کارایی در دو مدل ساخته می شوند :

  1. برج نوری تلسکوپی
  2. برج نوری استادیومی

برج های نوری تلسکوپی یا برجهای روشنایی تلسکوپی :

برج نوری تلسکوپی یا برج روشنایی تلسکوپی دارای هد یا سر گرد ( دایره ای شکل  ) هستند که محل استقرار و نصب پرژکتورها است . از این نوع برج به علت شکل طراحی آن ، برای جاهاییکه هدف ما نور افشانی کلی و محیطی است استفاده می شود ، هد نگهدارنده یرج هم بسته به ارتفاع در دو مدل ثابت و متحرک ساخته می شوند .

برج نوري تلسکوپی هد ثابت همان طور که از نامش پیداست ، هد نگهدارنده پرژکتورها ثابت و بدون قابلیت جابجایی ساخته می شود و در زمانهای تعمیر و نگهداری آنها از بالابر استفاده می شود . اما در برج هاي هد متحرک ، هد نگهدارنده پرژکتورها به سمت پایین حرکت کرده ، تعمیر و نگهداری که شامل سرویس و تعویض پرژکتورها یا لامپ درون آنها می باشد ، روی زمین توسط نصاب یا تکنیسین مورد نظر انجام می گیرد .

برج نوری

انواع گیربکس به کار رفته در سازه برجها  :

از نظر نحوه بالا و پایین کردن هد نگهدارنده برج هم در دو حالت تولید می شود :

  1. برج نوری دستی
  2. برج نوری برقی

برج های نور گیر بکس دستی یا برج های روشنایی وینچ دستی :

در این نوع برج ها هد نگهدارنده متحرک چرخش یک هندل در پایین برج بوسیله دست به پایین می آید ، عملیات مربوطه روی هد پرژکتورها انجام می شود و سپس توسط چرخش همان هندل ، هد به بالا می رود و در محل خودش قرار می گیرد .

برج های نور گیر بکس برقی یا برج های روشنایی گیربکس برقی :

در این نوع برج روشنایی هد به وسیله یک الکتروموتور و گیربکس جا به جا می شود . اتصال بین هد و گیربکس بوسیله یک سیم بکسل ضخیم برقرار می شود و به وسیله دکمه فرمان که در پایین برج قرار دارد ، فرمان بالا و پایین شدن هد صادر می شود .

چراغ های چشمک زن در بالای برج هم به جهت جلوگیری از سوانح هوایی می باشد . این برج ها معمولاً به صورت چند وجهی ( 6 ، 8 ، 12 ، 14 و 16 وجهی ) تولید می شوند و این مساله در مرحله نصب برج نوری کمک شایانی می کند ، چون نصب این سازه ها به صورت همپوشان یا OVERLAP  انجام می شود که درباره این مساله در جای خودش توضیحات تکمیلی داده خواهد شد .

شرکت سازنده برج روشنایی با توجه به یکسری عوامل موثر که در ذیل بیان می شود در ارتفاعات 9 ، 12 ، 15 ، 18 ، 24 و 30 متری و ضخامت ورق 3 به بالا تولید می‌کند که در این باره در قسمت تولید برج نوری مفصل توضیح خواهیم داد .

جدول ارتفاعات متداول برج نوری و امکانات قابل تولید آن
ارتفاع برج نوریانواع برج پوششتعداد پروژکتور نوع پروژکتور ورق استفاده شده تعداد وجوه
برج نوری 6 متری به صورت
هدثابت
هدمتحرک با وینچ دستی
هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس
رنگ پودری و گالوانیزه گرم 6 پروژکتور پروژکتور LED – SMD
یا پروژکتور 400 وات بخار سدیم
فولاد st37 فولاد مبارکه 6 یا 8 وجهی
برج نوری 9 متری به صورت
هدثابت
هدمتحرک با وینچ دستی
هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس
گالوانیزه گرم 6 الی 8 پروژکتور پروژکتور LED – SMD
یا پروژکتور 400 وات بخار سدیم
فولاد st37 فولاد مبارکه 6 یا 8 وجهی
برج نوری 12 متری به صورت
هدثابت
هدمتحرک با وینچ دستی
هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس
گالوانیزه گرم 6 الی 12 پروژکتور پروژکتور LED – SMD
یا پروژکتور 400 وات بخار سدیم
فولاد st37 فولاد مبارکه 8 وجهی
برج نوری 15متری به صورت
هدمتحرک با وینچ دستی
هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس
گالوانیزه گرم 6 الی 12 پروژکتور پروژکتور LED – SMD
یا پروژکتور 400 وات بخار سدیم
فولاد st37 فولاد مبارکه 8 وجهی
برج نوری 18 متری هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس گالوانیزه گرم 12 الی 16 پروژکتورپروژکتور 400 وات بخار سدیم فولاد st37 فولاد مبارکه 8 وجهی
برج نوری 20 متری هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس گالوانیزه گرم 16 الی 18 پروژکتورپروژکتور 400 وات بخار سدیم فولاد st37 فولاد مبارکه 12 وجهی
برج نوری 25 متری هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس گالوانیزه گرم 16 الی 18 پروژکتورپروژکتور 400 وات بخار سدیم فولاد st37 فولاد مبارکه 12 وجهی
برج نوری 30 متری هدمتحرک با الکترو موتور و گیربکس گالوانیزه گرم 16 الی 18 پروژکتورپروژکتور 400 وات بخار سدیم فولاد st37 فولاد مبارکه 16 وجهی
برج نوری تلسکوپی - نمونه 3

عوامل موثر در تعیین ارتفاع  :

  • شکل جغرافیایی پروژه و مساحت محل مورد نظر جهت نورافشانی
  • وجود یا عدم وجود درخت ، ساختمان یا هرگونه بنایی که از نورافشانی جلوگیری کند و سایه ایجاد کند
  • شکل زمین از نظر مسطح بودن یا تپه ماهور بودن
  • جنس خاک منطقه
  • سرعت باد یا احتمالاً طوفان های فصلی در منطقه
  • نوع نورافشانی از نظر قدرت پرتاب نور و حجم نور مورد انتظار
  • میزان برق مصرفی
  • تعداد و نوع پروژکتور برج نوری مناسب

برج نور یا دکل نور

تعداد و انواع پرژکتورهای به کار رفته  :

برج های  تلسکوپی امکان نصب از 4 تا 36 عدد پرژکتور را روی هد دارند . اگر بخواهیم به طور کلی و کاربردی پرژکتورهای مورد استفاده در برج های نوری را بررسی کنیم ، می توانیم به دو پرژکتورهای خیاری  و پرژکتورهای کم مصرف (به اصطلاح پرژکتورهای LED  ) تقسیم بندی کنیم .

پرژکتورهای خیاری در سه نوع پرژکتورهای بخار سدیم ، پرژکتور بخار جیوه و پرژکتور بخار هلیم تقسیم بندی می شوند . پرکاربردترین پرژکتور در این دسته پرژکتوربخار سدیم 400 وات است که طول برد پرتاب نورش 600 متر طول است .

پرژکتورهای کم مصرف که به پرژکتورهای LED  معروف هستند ، در دو مدل SMD  و COB  که به صورت 50 ، 100 ، 150 و 200 وات تولید می شوند .

این پرژکتورها دارای پرتاب نور بالایی نیستند و نهایتاً تا 15 متر ارتفاع برج را به خوبی جوابگو هستند و به علت حجم نوری خوبی که ایجاد می کنند و مصرف برق پایینی که دارند ، در ارتفاعات پایین برج نوری ( زیر 15 متر ) معمولاً از این نوع پرژکتور استفاده می شود .

سوالات متداول مشتریان در زمینه برج نوري

در برج نوری روشنایی ارتفاع برج پس از نصب و کسر مقدار اورلپ شده محاسبه میشه ، یعنی ما باید در تولید قطعات برج را بلند تر از ارتفاع مورد نظر تولید کنیم تا پس از اورلپ به ارتفاع مفید برسیم . ولی در برج نوری غیر مفید این مساله لحاظ نمی شود و ارتفاع قطعات دقیقاً هم اندازه برج مورد نظر ساخته می شود و بعد از اورلپ و نصب ارتفاع کمتری را خواهیم داشت .

برج های نوری به وسیله ورق های فولادی ST37 فولاد مبارکه تولید می شوند .

اندازه تکه های برج های روشنایی بسته به ارتفاع برج نوری و محل قرارگیری آنها دارای ارتفاعات مختلفی هستند ولی حداکثر ارتفاع هر قطعه 6 متر است .

برج نوری در هر ارتفاعی تولید شود به صورت قطعات 6 متری است . به طور مثال برای یک برج 18 متری شامل 3 طعه 6 متری است . لذا هر کامیونی که طول اتاق آن از 6 متر بلند تر باشد می تواند برج نور مورد نظر شما را حمل کند . پس مسئله ای که می ماند تعداد قطعات آن است که در ارتفاعات بلند چون تعداد قطعات بالاست باید از ماشین های بزرگ تر استفاده کرد . به طور مثال برای برج های 6 ، 9 یا 12 متری از خاور های اتاق بزرگ می شود استفاده کرد . برای ارتفاعات بالاتر بهتر است از تک یا جفت استفاده گرد و در صورتی که تعداد برجها زیاد باشد به همین نسبت باید ماشین بزرگتری گرفت تا قطعات در آن جا شوند .

بله برای تخلیه قطعات برج مخصوصاً برج های مرتفع نیاز به یک جرثقیل هست . چون قطعات 6 متری هستند ، یک جرثقیل خاوری 5 تن هم می تواند این تخلیه را انجام دهد و نیاز به جرثقیل های سنگین ندارید .

پاسخ خیر است . چون برج های نوری جت نصب نیاز به تیفور کردن و نصب اتصالات و تجهیزات داخلی برج روی زمین دارد و این کار هم کار زمانبری است . در اکثر موارد شما نیاز دارید یک بار برای تخلیه و یک بار برای علم کردن برج جرثقیل بگیرید . البته یلم کردن برج پایان کار نیست و نصاب یکسری از کارها را باید بعد از علم کردن برج و فیکس کردن آن روی فونداسیون انجام دهد .

پاسخ ما خیر است و اکیداً توصیه می کنیم این کار را انجام ندهید . نصب برج نیاز به تخصص ، مهارت  تجربه مخصوص به این کار را دارد . لذا حتماً برای نصب از نصابان مخصوص این کار کمک بگیرید . توصیه ما این است که از شرکتی که برج را خریداری کردید ، نصاب همان شرکت را بگیرید تا اگر ایرادی در ساختار و تجهیزات باشد خود نصاب با کرخانه هماهنگ و قطعات معیوب را تعویض کند . ضمن اینکه آن نصاب با چم و خم و نحوه تولید آن شرکت آگاه تر است . لذا بهتر است برای کمی پول کمتر خود را به چالش نکشانید .

برای اجرای فونداسیون برج روشنایی باید در ابتدا چاله ای در ابعاد استاندارد ارائه شده از طرف کارشناسان ما در محل نصب برج حفر کنید . در مواقعی که محل نصب برج ، دارای خاک سست – باد تند یا زلزله خیزبودن باشد، باید ابعاد از نظر طول و عرض و ارتفاع گسترش یابد . داخل چاله باید آرماتور بندی و خاموت بندی شود . پیشنهاد می کنیم برای این کار از آرماتوربند حرفه ای یا نصاب ما استفاده کنید . مهمترین مرحله این پروسه جاگذاری بولت هاست که باید دقیقاً بر اساس شابلون ارسالی از سمت ما باشد . لطفا بولتها را به شابلون ببندید. سپس به وسیله سیم مفتول آرماتوربندی یا خال جوش کاملاً محکم کنید تا تکان نخورد . لطفا برای عبور کابل برق یک لوله پولیکا به قطر حداقل 6 سانتیمتربه همراه یک زانو به صورت زاویه قائمه که یک سر آن لوله از بالا و یک سر آن در وسط فونداسیون از سمتی که کابل شما وارد می شود تعبیه و فیکس کنید . چاله را با بتن عیار 350 پرکنید و بین 14 الی 20 روز صبر کنید تا کاملاً خشک شود . در طول این مدت آب دهی بتن به استحکم آن کمک خواهد کرد .

در مواقعی که وقت و نیروی لازم را برای اجرای فونداسیون در محل ندارید . در صورتی که برج شما در ارتفاع زیر 20 متر باشد ، می توانید از فونداسیون های پیش ساخته برج نوری ما استفاده کنید . این فونداسیون ها در قالبهای مخصوص قالبگیری ، آرماتور بندی ، لوله گذاری ، بولت گذاری ، بتن ریزی و آب دهی شده و کاملاً آماده نصب هستند . برای استفاده از این فونداسیون ها فقط باید چاله ای در ابعاد فونداسیون مذکور حفر کنید . نصب و تنظیم فونداسیون توسط نصاب ما انجام می شود .

به منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی برج ها از روکش فلز “روی” بر سطح فولاد استفاده می‌شود . در این فرآیند پس از چند مرحله اسیدشویی ، قطعه وارد وان مذاب “روی” شده و با فلز “روی” پوشش داده می‌شود . در این فرآیند داخل و بیرون برج کاملاً گالوانیزه شده و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ایمن می‌شود .

ضخامت فلزی روی بر سطح فولاد در گالوانیزه گرم 80 الی 90 میکرون است .

طول عمر یک برج نوری گالوانیزه گرم در مناطق شرجی ، مرطوب و نزدیک دریا بیش از 50 سال است و این رقم در مناطقی با آب و هوای خشک به بیش از 70 سال می‌رسد .

قیمت برج نوری با الکترو موتور برقی همیشه بیشتر از برج نوری با وینچ دستی است . چون در برجهای با الکتروموتور و گیربکس برقی باید دهانه پایین به بالا را خیلی بیشتر در نظر گرفت تا الکترو موتور ، گیربکس و تابلو برق داخل برج جا شود . بنابر این ضمن اینکه وزن برج بالا می رود هزینه الکتروموتور ، گیربکس و تابلو برق هم به آن اضافه می شود . مقدار تفاوت قیمت بستگی به میزان وزن افزوده شده ، قیمت ، توان و برند الکترو موتور ، گیربکس و تابلو برق در بازار دارد .

  1. پروژکتورهای بیشتری را حمل می کند .
  2. عمیات بالا و پایین بردن هد به صورت برقی و بدون دخالت دست انجام می شود .
  3. در ارتفاعات بالاتر از 12 متر یک الزام است .
  4. تعمیر و نگهداری پروژکتورها خیلی سریعتر انجام می شود .
2 پاسخ
  1. حسین تسلیمی گفته:

    سلام . ممنون از توضیحات کامل و سایت خوبتون . آیا فرق برج نوری دستی و برقی تو موتورش هست یا نه ؟ در واقع سوالم اینه که برج نوری 20 متری رو نمیشه به صورت دستی زد تا قیمتش ارزونتر بشه ؟

    پاسخ
    • شهر سامان گفته:

      سلام و عرض ادب جناب تسلیمی
      برج نوری هد متحرک با وینچ دستی با برقی تفاوت های زیادی دارند . از قبیل : سطح مقطع دهانه پایین به بالا ، ضخامت بیس پلیت ، ابعاد هد نگهدارنده پروژکتور ، وزن سازه ، ضخامت سیم بکسل و … هر کدام از این موارد در قیمت نهایی برج نوری تاثیرگذار هستند . در ضمن برج های نوری تا ارتفاع 12 متر به صورت وینچی دستی تولید می شوند و در ارتفاعات بالاتر باید از برج های برقی استفاده شود .

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *