انواع برج نوری

انواع برج نوری کدام است ؟

انواع برج نوری از نظر کاربردی و تولید به چندین دسته متنوع تقسیم بندی می شوند :

برج نوری یک سازه فولادی چند وجهی گالوانیزه گرم است که به منظور نگهداری تعداد زیادی از پروژکتورها در ارتفاعی معین طراحی و تولید می شود . انواع برج نوری از نظر شکل ظاهری به هم شباهت بسیار زیادی دارند و در بیشتر موارد همشکل هستند ، اما از نظر مشخصات فنی برج نوری و کاربری تفاوتهایی وجود دارد که در این مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد . لطفاً تا پایان مقاله با ما باشید .

از نظر نحوه نور پردازی :

برج نوری تلسکوپی :

برج های نوری تلسکوپی دارای هد دایره شکل هستند که پروژکتورها به صورت متقارن در اطراف هد آنها نصب شده و یک منطقه دایره شکل در اطراف برج را روشن می کنند . شعاع روشنایی ایجاد شده به تعداد پروژکتور نصب شده و ارتفاع این دکل چراغ بستگی دارد . در واقع هر چه ارتفاع برج بیشتر و قابلیت حمل تعداد پروژکتور بیشتری را داشته باشد ، شعاع منطقه ای که روشن خواهد کرد نیز بیشتر خواهد بود .

این نوع برج نوری بهترین پیشنهاد برای مناطق باز است که نیاز به روشن سازی دارد . این نوع برج نوری از ارتفاع 6 متر الی 30 متر قابل تولید هستند و بسته به ارتفاع از دایره هایی به قطر 20 متر تا 100  متر را روشن سازی می کنند . نوع نورپردازی این نوع از برج روشنایی به صورت همه طرفه بوده و برای مناطقی مناسب است که محوطه کاملاً باز باشد و هیچ گونه درخت ، ساختمان یا مانعی که ایجاد سایه کند وجود ندارد .

طراحی برج روشنایی

برج نوری استادیومی :

برج های نوری استادیومی از نظر نورپردازی ، نور را به یک جهت خاص می تابانند . از این نوع برج ها بیشتر جهت نورپردازی زمینهای ورزشی به صورت 4 تایی در 4 گوشه زمین استفاده می شود . هد این نوع از برج ها به صورت مستطیل یا پرده ای ساخته می شود و دارای ردیف هایی است که پروژکتورها روی آن نصب می شوند .

در هنگام نصب و بستن پروژکتورها می توان پایه پروژکتور را در راستای افقی و عمودی تنظیم کرد تا نور به صورت درست به نقاط مورد نظر هدایت شود و پوشش دهی عالی انجام پذیرد .

برج نوری استادیومی را می توان به صورت هد ثابت بدون نردبان یا با هد متحرک ( در ارتفاعات پایین و تعداد پروژکتور کم ) یا با هد ثابت به همراه نردبان ، حفاظ و جان پناه  ( در ارتفاعات بالا ) تولید کرد .

برج نوری استادیومی

انواع برج نوری از نظر سیستم محرکه انتقال هد :

برج نوری هد ثابت :

در طراحی برج نوری ، برج های نوری با هد ثابت در مواردی که در ارتفاعات 6 و 9 متری باشد و در مناطقی که حفاظت فیزیکی مناسبی از نظر ایمنی در برابر سرقت پروژکتورها وجود نداشته باشد ، نصب می شوند . البته بعضی افراد حتی در اماکن ایمن هم به علت قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه این محصول اقدام به خرید و نصب آن می کنند . در واقع برج نوری با هد ثابت یدون نردبان ، حفظ و جانپناه یک برج نوری ارزان قیمت است که تفاوت قیمتی زیادی با مدلهای دیگر دارد . همچنین اماکنی وجود دارد که خود دارای تجهیزات بالابر هستند مثل مجتمع های ورزشی ، معادن ، شرکتهای صنعتی بزرگ و … لذا نصاب مخصوص شرکت سازنده برج نوری می تواند به راحتی برای نصب برج نوری یا عملیات تعمیر و نگهداری یا نصب پروژکتورها تا ارتفاع مورد نظر بالا برده شود . هر چند این اتفاق خیلی به ندرت اتفاق می افتد .

مورد دوم استفاده از این حالت در برج های روشنایی استادیومی با ارتفاعات بالاست که وزن هد بسیار زیاد می شود و امکان متحرک سازی برج وجود ندارد . در این موارد برج های نوری استادیومی را به صورت هد ثابت با حفاظ ، نردبان و جانپناه می سازند تا نصاب از نردبان بالا رفته ، در جان پناه بایستد و اقدام به نصب و تعمیر پروژکتورها نماید .

برج نوری هد متحرک با وینچ دستی :

برج نوری دستی  از برج هایی است که برای برجهای در ارتفاع 6 متر الی 15 متر تولید می شوند و برای بالا و پایین رفتن هد برج از یک وینچ دستی هندلی استفاده می شود . این نوع از برج ها قابلیت حمل 6  پروژکتور را دارند . بهتر است در این نوع از برج ها از پروژکتورهای ال ای دی استفاده شود که سبک ترند و انتقال آنها با دست انسان امکان پذیر است .

برج نوری دستی

برج نوری هد متحرک با الکتروموتور ، گیربکس و تابلو برق :

این نوع از برج ها که به برج نوری برقی معروف هستند ، در هر ارتفاعی قابل تولید است اما به علت هزینه بالای تجهیزات آن معمولاً در ارتفاعات بالای 15 متر که استفاده از آن یک ضرورت است ، مورد استفاده قرار می گیرند . در این نوع برج ها از یک الکتروموتور و گیر بکس برقی تک فاز یا سه فاز جهت بالا و پایین رفتن هد استفاده می شود و نیازی به نیروی انسانی نیست . این نوع از برج ها به علت اینکه باید الکترو موتور ، گیربکس و سایر متعلقات در داخل برج با دهانه بزرگتر ساخته شوند و این مساله باعث سنگین تر شدن سازه و گرانتر شدن محصول می شود لذا این سازه ها دارای استقامت بالاتری نسبت به سایر انواع برج هستند .

لطفاً سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه وارد کنید تا هم به شما پاسخگویی درستی انجام شود و هم دیگرانی که قصد خرید این محصولات را دارند از تجربه شما استفاده کنند . در صورتی که قصد خرید برج نوری را دارید پیشنهاد می کنم حتما مقاله نکات طلایی در خرید برج نوری را مطالعه بفرمایید .

برج نوری برقی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *