نصب برج نوری

آموزش نصب برج نوری :

نصب برج نوری یکی از مراحل بسیار حساس و مهم از اجرای یک پروژه برج نوری جهت روشن‌سازی محوطه‌های باز است که معمولاً توسط نصابان مجرب این محصول انجام می‌شود . اگر شما تجربه خرید برج نوری را داشته باشید ، احتمالاً از نزدیک شاهد نصب برج نوری بوده‌اید و مراحل آن را می‌دانید و در خریدهای بعدی با آگاهی و اطلاعات بیشتری اقدام به خرید برج نوری خواهید کرد . اما آن دسته از عزیزانی که تجربه خرید این محصول را ندارند، مسئله نصب برای آنها یک امر مبهم است و یک علامت سوال بزرگ ؟

اغلب افراد فکر می‌کنند که خودشان می‌توانند به‌راحتی یک دکل چراغ را نصب کنند ( البته شاید هم با توجه به امکانات و اطلاعات فنی لازم بتوانند ) . در این زمینه می‌خواهیم اطلاعات کامل و مفید در اختیارتان قرار دهیم تا با چشمی باز و اطلاعات مکفی اقدام به خرید یا نصب سازه نمایید .

در پروسه تولید برج نوری در ارتفاعات مختلف که معمولاً بین 6 الی 30 متر می‌باشد ، قطعات به صورت تکه‌های 6 متری ساخته می‌شود.

این قطعات به صورت چندوجهی از ورق فولادی ST37 با پوشش گالوانیزه‌گرم ساخته می‌شوند .

این قطعات در انتها دهانه گشادتر و در بالا دهانه تنگ‌تری دارند و به صورت آنتنی در هم اورلپ می‌شوند. به‌گونه‌ای که جوری در هم محکم می‌شوند که جدا کردن آنها، بسیار سخت و گاه با تخریب همراه خواهد بود .

به طور مثال یک برج نوری 18 متری: متشکل از سه تکه 6 متری است که پس از اورلپ و اجرا یک برج نوری 18 متری را تشکیل می‌دهد .

در برج‌هایی که ارتفاع آنها مضربی از شش نباشد، تکه آخر کمی کوتاه‌تر از شش‌ متر خواهد بود . به طور مثال یک برج نوری 15 متری: از 2 تکه شش متری و یک تکه سه متری تشکیل می‌شود . ضخامت ورق و اندازه دهانه هر کدام از قطعات در قسمت طراحی برج نوری تعیین  می‌شود .

مراحل نصب برج روشنایی :

تیفور :

همانطورکه عرض شد در یک شرکت سازنده برج نوری، قطعات برج نوری به صورت تکه‌های 6 متری تولید شده و به محل نصب ارسال می‌شود . اولین مرحله‌ای که نصاب انجام می دهد، درهم کردن و پرس کردن قطعات درهم است. به این کار تیفور کردن می‌گویند. در متراژهای کم به وسیله تجهیزات دستی و در ارتفاعات بالا به وسیله لودر انجام می‌شود . به طوری که یک طرف برج را به نقطه‌ای محکم تکیه داده و ازطرف دیگر با فشار لودر قطعات را داخل هم پرس می‌کنند.

نصب وینچ یا الکتروموتور وگیربکس :

بعد از تیفورکردن سازه برج، نوبت به نصب سیستم محرکه بالابر هد برج نوری می‌رسد. برج های نوری در دو حالت برج نوری دستی و برج نوری برقی تولید می‌شوند. برج های نوری دستی در ارتفاعات 6 – 9 – 12- 15 متر تولید می‌شوند که نهایتاً می‌توان 6 پروژکتور روی هد آنها نصب کرد. در این برج‌ها یک وینچ دستی هندلی در محل دریچه برج نصب می شود. با چرخش دسته هندل وینچ دستی، سیم بکسل هد نگهدارنده برج بالا و پاِیین می‌شود .

در برج‌های بالاتر از 15متر از الکتروموتور و گیربکس برقی جهت به حرکت در آوردن هد استفاده می‌شود. تعداد پروژکتورهای 8 تا 16عدد روی هد این برجها قابل نصب خواهد بود.

نکته: همانطور که عرض شد در اولین مرحله هد، سیم بکسل، الکترو موتور، گیربکس و وینچ نصب می‌شود .

علم کردن :

بعد از اینکه تمام مراحل مذکور انجام شد، سازه برج به‌وسیله جرثقیل علم شده، بیس پلیت بر روی بولت های فونداسیون، نصب و پیچ می‌شود و به وسیله تنظیم پیچ ها تراز می‌شود .

بستن پروژکتورها :

بعد از علم شدن برج هد پروژکتور در پائین ترین حالت خود در ارتفاع پائین قرارمی گیرد و نصاب اقدام به نصب پروژکتورها، سیم‌کشی و نصب تابلوبرق (در برجهای برقی ) می‌کند .

 تجهیزات مورد نیاز برای نصب :

  1.  تجهیزات تیفورکردن قطعات در هم
  2. جرثقیل جهت علم کردن
  3. تجهیزات سیم کشی
  4.  لودر برای نصب برجهای مرتفع

مشکلات احتمالی در نصب برج روشنایی :

  1. اختلاف سوراخ‌های بیس‌بلیت با محل قرارگیری بولتها
  2. نامرغوب بودن وینچ و خلاص‌کردن ( ثابت نشده هد در ارتفاع ) در صورت ایراد وینچ دستی یا الکترو موتور و گیربکس
  3. سنگین بودن بیش از حد پروژکتورها و ایجاد بار بیش از حد مجاز به وینچ یا الکترو موتور
  4. نبود تجهیزات مکفی جهت تیفور کردن
  5.  مشکل از تولید قطعات و ممانعت از ایجاد اورلپ درحد متناسب
  6. انتخاب کابل نامناسب برای برق‌رسانی به پروژکتورها
  7. صعب العبور بودن منطقه نصب جهت انتقال تجهیزات به محل نصب

قیمت نصب برج روشنایی :

قیمت نصب برج نوری منوط به شرایط ذیل است :

  1. تعداد برج
  2. نوع برج نوری ( اعم از دستی یا برقی )
  3. ارتفاع برج
  4. مسافت تا محل پروژه
  5. بلیت رفت و برگشت، اسکان و تغذیه نصاب
  6. دراختیار قرار دادن تجهیزات دراختیار نصاب و همکاری با او
  7. تعداد و نوع پروژکتور مورد نظر
  8. حفر چاله انجام شده یا باید انجام شود
  9. اجرای فونداسیون انجام شده یا باید انجام شود
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *