طراحی برج روشنایی

طراحی برج روشنایی چیست ؟

طراحی برج روشنایی یکی از کارهای تخصصی و بسیار مهم در طراحی مبلمان شهری ، تولید و اجرای سازه‌های روشنایی شهری است که می‌تواند از نظر فنی و قیمتی ، کمک بسیار شایانی به پیمانکاران و مسئولین اجرایی ساماندهی شهری نماید . منظور از طراحی برج نوری در پروسه تولید برج نوری ، ایجاد یک شکل جدید و متفاوت از برج نوری نیست ، اگر چه این گزینه هم می‌تواند یکی از زمینه‌های آن باشد اما منظور اصلی ما در این مورد خاص بیشتر مواردی همچون تعیین تعداد قطعات تشکیل دهنده برج ، میزان ضخامت هر یک از قطعات ، تعیین تعداد وجوه خم شده قطعات ، مشخص کردن مقدار دهانه پایین و بالا برای هر قطعه و کل سازه ، معین کردن نوع الکتروموتور و گیربکس با چه توان و مشخصاتی ، طراحی هد برج از نظر شکل و ابعاد ، تعیین تعداد پروژکتور که در همه آیتم‌های ذکر شده موثر است به این موارد مشخصات فنی برج نوری گفته می شود  ، مشخص کردن ابعاد ، نوع و ضخامت بیس پلیت به همراه تعیین تعداد سوراخ‌های بولت در آن و … می‌باشد .

چرا طراحی برج نوری مهم است ؟

دو مشخصه مهم و اصلی در خرید یک برج نوری مشخصات فنی و قیمت آن است که این دو رابطه مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند . وقتی ما در مشخصات فنی یک برج نوری تغییر کوچکی ایجاد کنیم ، در قیمت نهایی برج نوری تفاوت قیمت فاحشی ایجاد می‌شود و همین امر لزوم و اهمیت طراحی برج روشنایی را برای ما مشخص می‌سازد . این مسئله باعث می‌شود که بتوانیم در یک ارتفاع مشخص ؛ یک برج نوری را در یک بازه قیمتی تولید کنیم و با تغییری که در یکی از مولفه ها ایجاد می‌کنیم ، قیمت برج را بالا برده یا پایین بیاوریم .

بعضاً بعضی از مشتریان و مراجعین به گروه تولیدی شهر سامان این سوال را از ما می‌پرسند که علت این همه تفاوت قیمت در بازار چیست ؟ چرا این دکل چراغ در جایی یک قیمت و در جای دیگر قیمتی دیگر است و ما برای خرید برج سرگردان شده‌ایم . نمی‌دانیم کدام شرکت قیمت درست و واقعی این محصول را ارائه می‌دهد .

واقعیت این است که همه شرکتهای تولیدکننده قیمت درستی ارائه می‌کنند ( فارغ از بعضی سودجویی‌ها و دلالی‌هایی که در بازار وجود دارد و قیمت کاذب به مشتری اعلام می‌شود ) تفاوت قیمتی که وجود دارد حاصل از تفاوت در طراحی برج نوری و مشخصات فنی در نظر گرفته شده است .

چه اطلاعاتی باید در اختیار طراح برج روشنایی قرار گیرد ؟

بدیهی است برای اینکه بتوانیم نتیجه درست و خروجی قابل قبولی داشته باشیم ، باید ورودی‌های درستی به طراح سازه بدهیم . اطلاعاتی که می‌تواند در تعیین شاخصه‌های سازه برج نقشی تعیین‌کننده داشته باشد . بهتر است که این مشخصات در قالب یک نقشه برج نوری به کارشناسان فروش ما ارائه شود تا هیچ موردی از قلم نیفتد .  اگر بخواهیم به صورت سرتیتری مواردی را ذکر کنیم می‌توان به گزینه‌های ذیل اشاره کرد :

نوع نورپردازی چه باشد ؟

آیا ما می‌خواهیم منطقه مورد نظر را به صورت دایره‌ای و همه جانبه روشن کنیم یا اینکه می‌خواهیم برج روشنایی ما ، فقط یک سمت خاص را نورپردازی و روشن کند . در صورتی که بخواهیم به صورت همه‌طرفه نورپردازی شود ، باید هد برج دایره‌ای طراحی شده و برج به صورت تلسکوپی ساخته شود ولی اگر بخواهیم فقط یک سمت را روشن کنیم ، هد برج به صورت مستطیل ( در اصطلاح پرده‌ای ) ساخته می‌شود که به این برج‌ها ، برج نوری با هد پرده ای یا برج‌های استادیومی هم گفته می‌شود .

هد برج روشنایی ثابت باشد یا آسانسوری ؟

متحرک‌بودن یا ثابت‌بودن هد برج خود موردی است که اثر بسیار جدی در تعیین مشخصات فنی و قیمت سازه دارد . اگر ما هد برج نوری را ثابت در نظر بگیریم ، دیگر نیازی به الکتروموتور ، گیربکس ، سیم بکسل ، کلگی و وینچ نداریم . بنابر این دهانه بالا و پایین آن مقدار کمتری در نظر گرفته شده ، وزن آن سبک‌تر شده و قیمت آن به شدت کاهش می‌یابد . از آن سو در بعضی از برج‌های نوری با هدثابت‌استادیومی باید پلکان و حفاظ طراحی شود و در سبد پروژکتورها هم محفظه‌ای برای ایستادن نصاب ایجاد شود .

خود ساخت و نصب نردبان یا لدر نیاز دارد تا مقدار دهانه پایین و بالا از یک حداقل بیشتر باشد تا بتوان نردبان و حفاظ را روی بدنه نصب کرد و این خود یک عامل موثر در تعیین وزن و قیمت است .در صورتی که هد برج متحرک باشد ما دو گزینه پیش رو داریم ، سیستم بالابر هد برج با وینچ دستی یا با الکترو موتور و گیربکس برقی . برج های هد متحرک با وینچ دستی معمولاً در ارتفاعات زیر 15 متر پیشنهاد می شود چون برای بالا بردن هد در ارتفاعات بالاتر از 15 متر حتماً باید از الکتروموتور و گیربکس برقی استفاده شود .

وینچ دستی یا الکتروموتور و گیربکس برقی هر کدام ابعاد مختص به خود را دارند و در صورت استفاده از هر کدام طبق آیتمهای طراحی برج روشنایی باید در تعیین اندازه دهانه پایین و بالا دقت کرد . استفاده از الکتروموتور و گیربکس‌های مختلف با توان های متفاوت و ابعاد متنوع سبب می‌شود تا وزن و قیمت هر سازه برج با توجه به ابعاد الکتروموتور و گیربکس تفاوت داشته باشد .

تعداد تکه‌های تشکیل دهنده سازه  چند عدد باشد ؟

واقعیت این است که برج‌های نوری را در دو حالت مفید و غیر مفید تولید می‌کنند . منظور از مفید این است که برج نوری در حالت ایستاده و علم شده در چه ارتفاعی قرار بگیرد . همانطور که می‌دانید تکه‌های یک برج نوری به صورت اورلپ و در هم رفتگی روی هم سوار می‌شوند و مقداری از هر تکه در تکه دیگر فرو می‌رود ، بنا بر این برای اینکه ما به یک ارتفاع درستی برسیم باید ارتفاع و تعداد تکه های مورد نظر را بلند تر از ارتفاع مورد نظرمان در نظر بگیریم تا بعد از اینکه اورلپ کرد و مقداری از آن کم شد در نهایت ارتفاع اصلی را به ما بدهد ( البته این کار در واحد طراحی برج روشنایی انجام می‌شود و مشتری نیازی به انجام این کار ندارد )  .

ولی در حالت غیرمفید ارتفاع سازه بر اساس ارتفاع نهایی بدون در نظر گرفتن اورلپ محاسبه می‌شود ، به طور مثال در یک برج نوری 18 متری ، 3 تکه 6 متری در نظر گرفته می شود که بعد از اورلپ ارتفاع 16.5 متر خواهد شد . بنا بر این بهتر است در هنگام برآورد هزینه به این نکته نیز توجه شود .

تاثیر ضخامت ورق در طراحی برج روشنایی چیست ؟

اصولاً تکه‌های 6 متری برج نوری که تشکیل دهنده کل سازه خواهند بود با ضخامت‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شوند . این ضخامت ورق در قطعات پایینی بیشتر و به ترتیب هر چه به سمت بالا برود از ضخامت آنها کاسته می‌شود . اینکه در هر قطعه این ضخامت چه مقداری برآورد شود ، تاثیر مستقیمی در وزن سازه دارد که در قیمت نهایی آن بسیار موثر است . هر چه ضخامت قطعات کلفت تر در نظر گرفته شود ، بر استحکام و قوت سازه برج می‌افزاید و هرچه این ضخامت ها ضعیف تر در نظر گرفته شود ، طبیعی است که استحکام آن کمتر خواهد شد . روش در نظر گرفتن این ضخامت ها بر اساس ارتفاع برج و تعداد پروژکتورهای قابل نصب بر روی هد تعیین می‌شود .

طراحی بیس پلیت و لچکی در برج نوری چگونه است ؟

بیس پلیت مهمترین و حساس‌ترین قسمت یک برج روشنایی است . در واقع نقطه‌ای است که برج به وسیله آن برپا باشد . اگر ابعاد یا ضخامت آن متناسب و درست در نظر گرفته نشود یا ضعفی در جوشکاری آن وجود داشته باشد ، ممکن است در اثر زلزله یا باد شدید منجر به سقوط برج شده و حوادث ناگواری را به وجود آورد .

ابعاد بیس پلیت بر اساس ابعاد دهانه پایینی برج محاسبه می‌شود ، یعنی هر چه دهانه پایینی برج بزرگتر باشد ، بیس پلیت آن هم دارای شعاع بیشتری خواهد بود و بالعکس . ضخامت بیس پلیت هم بر اساس وزن برج تعیین می‌شود یعنی هر چه برج دارای ارتفاع بیشتر ، ضخامت ورق بالاتر و در نهایت وزن بیشتری باشد ، باید بیس‌پلیت ضخیم‌تری برای آن در نظر گرفت . لچکی‌ها هم به همین صورت طراحی می‌شوند . لچکی در واقع تکه های مثلثی شکلی است که از یک ضلع به بیس‌پلیت و از یک ضلع به بدنه برج جوشکاری می‌شود تا اتصال بدنه به بیس پلیت تقویت شود و برج در برابر فشارها و تنش‌های متناوب تحمل بیشتری داشته باشد . ضخامت لچکی هم متناسب با ضخامت بیس‌پلیت در نظر گرفته می‌شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *