طراحی مبلمان شهری

ضوابط و اصول طراحی مبلمان شهری :

طراحی مبلمان شهری چیست و چه اهمیتی دارد ؟ شهرها به دلیل اینکه مهمترین زیستگاه بشر امروز است ، تاثیرات بسزایی در زندگی امروز و نسل آینده بشر خواهد داشت . در دنیایی که روز به روز به جمعیت شهری افزوده می گردد ؛ و قالب افزایش جمعیت جهانی انسانها به زندگی شهری وابسته می‌گردد ؛ داشتن شهری که در مسیر زندگی انسان ها تاثیرات مثبت و مفید بگذارد ، به واقع اهمیت بسیاری دارد . یک اجتماع شهری در واقع محیط خارج از خانه ها و منازل مسکونی را شامل می شود ؛ چرا که درون خانه و خانواده ارتباط ها و تنش ها کنترل شده تر می باشند . در محیط شهری ایجاد فضایی امن ، زیبا و آرام بخش می تواند روح و روان شهروندان را آرامش دهد و از بسیاری از دغدغه‌ها و ناملایمتی ها بکاهد .

بدین جهت در فضاهای شهری در کنار توسعه اتوبان ها ، خیابان ها و مسیرهای تردد عمومی ، ایجاد فضاهایی برای اینکه مردم شهر در میان هیاهوی زندگی شهری و روزمرگی اندکی نشسته و به ذهن و روان خود آرامش دهند ، ضروری به نظر می رسد . فضاهایی که مملو از زیبایی های بشری و تاثیرگذار در روحیات انسان ها باشد . این زیبایی ها لزوماً المان های شهری نیستند ، بلکه همه اجزای محیط شهری را شامل می شوند . از زیبایی و همگن بودن نمای ساختمان ها گرفته تا خیابان ‌ها و پیاده‌رو ها و فضا های سبز و حتی همان نیمکت پارکی یا صندلی پارکی که بر روی آن نشسته ایم . اگر بتوانیم با طراحی دقیق محیطی زیبا و دلنشین خلق کنیم ، خدمت بزرگی به خلق کرده ایم .

دانستن و شناخت ضوابط و اصول طراحی مبلمان ها و المان های شهری کمک می کند تا با شناخت نیازهای این حوزه محصولی با کیفیت و مورد قبول عامه مردم ارائه دهیم و در نهایت شهری زیبا و عاری از زشتی را به نمایش بگذاریم . بر آنیم تا در این مقاله به نکاتی از ضوابط طراحی مبلمان شهری پرداخته و بخشی از دغدغه های متخصصین گروه تولیدی شهر سامان را در این رسالت بزرگ برشماریم .

تاثیرات فرهنگ در المان ها و محیط های شهری :

یکی از چالش های به وجود آمده در طراحی محیط های شهری ، تداخل و گاهی تضاد فرهنگ اصیل ایرانی با فرهنگ وارد شده است کشورهای تاثیرگذار عمدتاً عربی یا غربی می باشد . این امر در بسیاری از محیط های شهری حتی نماهای ساختمان ها نیز موجب هرج و مرج و از هم پاشیدگی گشته و نیازمند وضع و رعایت قوانین و ضوابط محکم جهت رعایت اصول نما سازی ها می باشد . در بسیاری از شهرهای کهن دنیای مدرن ، این نکته با جدیت رعایت می گردد ؛ تا جایی که حتی نما های شهری موجب حضور گردشگر و رونق صنعت توریسم در این شهرها گردیده است . رعایت این اصول نه فقط در نمای ساختمان ها بلکه در تمامی بخش های خیابان ها و محیط های شهری تسری می یابد . خیابان ها ، عرض پیاده‌رو ها ، تاسیسات شهری ، سنگ فرش پیاده رو ها ، باغچه ها و حتی درختان حاشیه خیابان ها و در واقع هرچه که در محیط شهری به لحاظ بصری تاثیر گذار می باشد .

طراحی برای عموم مردم :

در طراحی مبلمان یا هر المان شهری دیگر ، نظر به این نکته که برای استفاده عموم مردم کاربرد داشته باشد ، اهمیت دارد . در یک فضای شهری فقط انسان های میانسال و سالم وجود ندارند . بدین جهت در طراحی مبلمان شهری شرایط سالمندان ، کودکان و معلولان باید مورد توجه قرار گیرد . المان های شهری باید با شرایط جسمی و روحی عموم مردم سازگاری و همخوانی داشته باشد . این سازگاری و همخوانی موجب حس امنیت در شهروندان گشته و رضایت خاطر شهروندان را از فضای طراحی شده به نمایش می‌گذارد ، که نتیجه آن آرامش و کاهش نگرانی ها و استرس های روزمرگی شهروندان می باشد .

عنصر زیبایی در طراحی مبلمان شهری :

در طراحی مبلمان شهری به نکته زیبا سازی در دو بخش : فرم ها و رنگ ها باید دقت فراوان گردد . در بخش فرم ها طراحی باید علاوه بر داشتن کاربردی آسان ، راحتی و در دسترس بودن ، به لحاظ فرم بصری نیز باید زیبا باشد . انتخاب طرح های خشن و زمخت که سطوح خشک و انعطاف ناپذیری را داراست ، مورد اقبال قرار نخواهد گرفت و بدین جهت فرم هر المان مبلمان شهری بسیار اهمیت دارد و باید مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد . در بخش رنگ ها نیز استفاده درست از رنگ ها بسته به کاربری آن المان بسیار اهمیت دارد و رنگ های شاد ، جهت المان های مختص کودکان و رنگ های آرام بخش و همسو با طبیعت ، جهت المان های شهری موجبات آرامش روحی شهروندان را فراهم می‌کند . استفاده از رنگ‌های تند و جیغ در دراز مدت باعث تاثیرات منفی در علاقه‌ مندی مردم نسبت به آن المان می‌گردد .

جایگاه تاریخ و فرهنگ و سنت هر شهر در طراحی مبلمان شهری :

در کشور عزیزمان ایران ، شهرهایی با فرهنگ ‌ها و قومیت های گوناگون در چهار ناحیه آب و هوایی و اقلیم گسترده وجود دارد . هر کدام از این فاکتورها می تواند الهام بخش طرحی نو در طراحی مبلمان شهری باشد . بهره‌گیری از ظرفیت ‌های تاریخی و اساطیری نیز بیشتر مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته و موجبات رضایت شهروندان عزیز را فراهم می آورد . یکی از نکاتی که همیشه مورد تایید قرار گرفته استفاده از نمادهای تاریخی ایران باستان در طراحی می باشد که به جهت عمومیت در تمامی شهر های ایران می تواند شناسنامه محصولات مبلمان شهری با طرح بومی باشد .

لزوم توجه به توسعه پایدار در طراحی :

در طراحی مبلمان شهری هر المان طراحی شده باید با یک دید بلند مدت و توسعه یافته شکل گرفته باشد . المان ها با یک برنامه هدفمند و دید کلی نسبت به تمامی محیط های شهری باید طراحی گردد . به عنوان مثال طراحی یک نیمکت پارکی و صندلی پارکی بدون توجه به طراحی همگن المانهای دیگر محیط همانند پایه چراغ خیابانی ، پایه چراغ پارکی ، سطل زباله ، نرده و حفاظ ها نتیجه مطلوبی نخواهد داد . هر طرح مبلمان شهری باید در مجموعه ای کامل از یک فضای زیبای بصری همگن و هماهنگ شکل گیرد ؛ و بدین جهت توجه به توسعه پایدار فضای شهری و المان های دیگر بسیار اهمیت دارد .

دوام و پایداری و پیشگیری از تخریب و سرقت در طراحی مبلمان شهری :

در طراحی مبلمان شهری توجه به داشتن عمر مناسب مبلمان با توجه به کاربری عمومی آن بسیار اهمیت دارد . هنگام طراحی باید توجه داشت که محصول تولیدی در فضای شهری با وجود افراد گوناگون با روحیات متفاوت و خصوصیات جسمی و وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد . پس نکاتی از جمله : ارتفاع مناسب ، تحمل وزن ، اتصالات ایمن و کم خطر بودن فرم کلی در طراحی اهمیت می یابد ؛ از طرفی نکته بسیار مهم در طراحی قرار دادن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از تخریب یا سرقت مبلمان شهری می باشد . در نوع ساختار و استحکام سازه ، اتصالات ایمن و چهارچوب کلی طرح ، رعایت این نکته جهت جلوگیری از سرقت یا تخریب المان شهری ضروری است . گروه تولیدی شهر سامان با سیاست‌گذاری هدفمند و موثر همواره ساختاری برنامه‌ریزی شده و اصولی در طراحی مبلمان شهری محصولات خود را پایه ریزی نموده ؛ و همواره بر روی این خط مشی گام برمی دارد ؛ و سعی در اعتلای محصولات خود در خدمت مشتریان عزیز داشته است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *