مشخصات برج نوری

مشخصات فنی برج نوری شامل چه مواردی است ؟

مشخصات فنی برج نوری یکی از مهمترین عوامل در تعیین میزان استحکام ، قدرت و تعیین کننده قیمت تمام شده برج نوری مورد نظر است . در واقع اصلی ترین مولفه در تولید و تعیین قیمت برج نوری ، مشخصات برج نوری مورد نظر است .

اما مشخصات فنی شامل چه مواردی است ؟

  1. ارتفاع هر قطعه از برج نوری
  2. میزان اورلپ در قطعات
  3. ارتفاع نهایی سازه پس از اورلپ
  4. اندازه دهانه پایین و دهانه بالای برج
  5. ضخامت ورق فولادی هر یک از قطعات
  6. ابعاد بیس پلیت و ضخامت آن
  7. تعداد ، ابعاد و جاگذاری سوراخ های بیس پلیت
  8. تعداد ، ابعاد ، شکل و ضخامت لچکی ها
  9. مشخصات الکتروموتور ، گیربکس ، تابلو برق و …
  10. ضخامت سیم بکسل به کار رفته در سازه
  11. نوع پوشش ورق ها
  12. اندازه هد برج
  13. تعداد وجوه

این آیتمها چه معنایی دارند ؟

ارتفاع هر قطعه از برج نوری :

برج های نوری از تکه های 6 متری چند وجهی تشکیل می گردد که به صورت اورلپ یا همپوشانی در هم فرو رفته و قفل می شوند . اما تکه آخر بسته به ارتفاع برج مورد نظر معمولاً کمتر از 6 متر است . در این مبحث مشخص می شود که برج مورد نظر ، برج نوری مفید است یا غیر مفید .

میزان اورلپ در قطعات :

این میزان به تعداد قطعات ، اندازه دهانه هر قطعه و ارتفاع نهایی هر برج بستگی دارد ولی مقدار معمول در این رابطه 50 الی 100 سانتیمتر است .

ارتفاع نهایی سازه پس از اورلپ :

به این معنی است که برج پس از اورلپ شدن و در حالت علم شده یا ایستاده چند متر مفید به ما ارتفاع می دهد . این مقدار مهم است . چون نداشتن این مقدار نشان دهنده مولفه مفید یا غیر مفید بودن برج نوری است .

اندازه دهانه پایین و دهانه بالای برج :

اندازه پایینی برج در قطعه اول پایینی و اندازه دهانه بالا در بالاترین قطعه برج بسیار مهم است و یک عامل مهم در تعیین وزن سازه است . در برج های نوری دستی این مقادیر کوچکتر و در برج نوری برقی به دلیل جاگذاری الکتروموتور و گیربکس در سازه این مقادیر بالاتر در نظر گرفته می شود . به طور کل هر چه ارتفاع نهایی سازه برج بالاتر باشد ، این مقادیر بیشتر در نظر گرفته می شود تا استقامت بالاتری را داشته باشد . برعکس این مسئله هم صدق می کند .

ضخامت ورق فولادی هر یک از قطعات :

ضخامت ورق فولادی در هر یک از قطعات این دکل چراغ می تواند متفاوت باشد . این قانون وجود دارد که هر چه سازه بزرگتر باشد ، ضخامت قطعات به ترتیب قطور تر می شود و این افزایش ضخامت در قطعات پایینی ضخیم تر و در قطعات بالاتر ، نازکتر است . حداقل میزان ضخامت در نظر گرفته شده در برجهای نوری ، ورق 3 ملیمتری است و تا ارتفاع 15 متر در برج های دستی از این ضخامت استفاده می شود . میزان ضخامت قطعات بسته به مشخصات فنی برج نوری اعلام شده از سمت کارفرما دارد .

ابعاد بیس پلیت و ضخامت آن :

ابعاد بیس پلیت به مقدار دهانه پایین برج و ارتفاع کل برج دارد و ضخامت آن نیز به ارتفاع و وزن برج بستگی دارد . بیس پلیت یکی از قطعات بسیار مهم در برج نوری است که ارتباط مستقیم با استقامت و ایمنی برج نوری خواهد داشت .

تعداد ، ابعاد و جاگذاری سوراخ های بیس پلیت :

تعداد سوراخ های بیس پلیت به تعداد بولتهای مورد نیاز در فونداسیون برج نوری بستگی دارد و ضخامت آن هم به اندازه بولتهای مورد نیاز به برج مربوطه . در واقع هرچه برج مرتفع تر باشد ، تعداد بولتها و همینطور سوراخ های بیس پلیت بیشتر و اندازه آن گشادتر خواهد بود .

تعداد ، ابعاد ، شکل و ضخامت لچکی ها :

لچکی ها به قطعات مثلثی شکلی گفته می شود که اتصال بین بیس پلیت و بدنه را تقویت می کند . ابعاد و ضخامت ورق های لچکی به ابعاد و ضخامت بیس پلیت و قطعه اول برج دارد . هر چه ارتفاع برج بیشتر باشد لچکی ها هم بزرگتر و قطورتر ساخته می شوند .

مشخصات الکتروموتور ، گیربکس ، تابلو برق و …

در بعضی از استعلامات ، مشخصات برند و توان الکتروموتور ، گیربکس و تابلو برق برج های نوری هم قید می شود که خود حائز اهمیت است . نوع ، توان ، سه فاز یا تک فاز بودن و … می تواند در قیمت نهایی سازه بسیار موثر باشد .

ضخامت سیم بکسل به کار رفته در سازه :

برای هدایت و بالا یا پایین رفتن برج نوری از سیم بکسل مغزی فولادی استفاده می شود . این سیم بکسل در برج های مختلف دارای ضخامت های متفاوتی هستند . به طور مثال سیم بکسلی که در یک برج نوری 12 متری به کار می رود با سیم بکسلی که در یک برج روشنایی 25 متری به کار می رود ، از نظر ضخامت و مقاومت بسیار متفاوت است .

انواع پوشش ورق ها :

ورق های به کار رفته در تولید برج نوری در بیش از 90 درصد موارد پوشیده شده از پوشش گالوانیزه گرم است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند . البته در مواردی هم افرادی از پوشش رنگ برای پوشش دهی استفاده می کنند که اصلاً توصیه نمی شود و سازه پس از مدتی نه چندان زیاد ، به طور کامل زنگ می زند . پوشش گالوانیزه گرم از داخل و بیرون فولاد را با یک لایه از فلز روی پوشش دهی می کند که در برابر زنگ زدگی با عملیات حفاظت کاتدی که فلز روی نسبت به آهن دارد ، محافظت می کند . میزان لایه فلز روی به طور معمول حدود 80 میکرون می باشد .

اندازه هد برج :

اندازه هد برج نوری با توجه به نوع برج ، ارتفاع برج و تعداد پروژکتورهای مورد نیاز به نصب روی آن در نظر گرفته می شود . هر چه برج بزرگتر و تعداد پروژکتور بیشتر باشد ، باید هد برج نوری هم عریض تر و با دامنه بیشتر طراحی شود .

تعداد وجوه :

قطعات برج نوری به صورت چند وجهی تولید می شود . این وجوه به صورت 6 الی 12 وجهی طراحی می شود . هر چه ابعاد برج نوری بالاتر باشد ، تعداد وجوه قطعات هم بیشتر می شود .

اهمیت مشخصات فنی برج نوری در چیست ؟

برای خرید یک برج نوری قطعاً نیاز به استعلام قیمت از چندین تولید کننده معتبر و کاربلد داخلی است . اما این استعلام قیمت برج نوری باید به  صورت درستی صورت بگیرد تا نتیجه درستی در بر داشته باشد و فرد بتواند انتخاب درستی در این زمینه داشته باشد .

راه درست این مساله ، استعلام قیمت با مشخصات فنی دقیق و نقشه ای که با همین مشخصات طراحی شده است ، باید صورت بگیرد . تا وقتی که از منابع مختلف اقدام به استعلام قیمت می کنید ، همه شرکتها قیمت یک جنس را اعلام کنند و کسی نتواند با دستکاری و تغییر دادن یکی از آیتمهای مد نظر ، قیمت برج را به صورت کاذب پایین آورد .این کار در هنگام تحویل کار به کارفرما ، نصب برج نوری یا پس از نصب ، مشکلات جدی را برای پیمانکاران عزیز به وجود خواهد آورد .

لطفاً اگر تجربه یا سوالاتی در این زمینه دارید ، در قسمت دیدگاه مطرح بفرمایید تا هم ما اطلاعاتمان را به روز تر کنیم ، هم دوستانی که قصد خرید برج نوری را دارند ، از تجربه شما استفاده کنند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *