نصب پایه چراغ روشنایی شامل چه مراحلی است ؟

نصب پایه چراغ روشنایی و اهمیت آن موضوعی است که می خواهیم در این مقاله راجع به آن صحبت کنیم . عموماً در حالت کل نصب هر پایه ای، چه پایه چراغ خیابانی ، پایه چراغ پارکی ، چه پایه پرچم شهری   یا پایه دوربین نظارتی شهری  شامل 5 مرحله کلی است :

  1. ریختن فونداسیون مطابق با شابلون ارسالی از طرف شرکت سازنده پایه
  2. آماده سازی و مونتاژ پایه ها روی زمین
  3. علم کردن پایه به وسیله جرثقیل و بستن بولتها به بیس پلیت
  4. تنظیم صاف بودن پایه ها به وسیله مهره های زیر و بالای بیس پلیت
  5. وصل ترمینال و برق

حال که با کلیت کار آشنا شدید، تک به تک به سراغ سرفصل ها رفته موضوع را به طور کامل باز می کنیم .

نصب پایه چراغ روشنایی

اجرای فونداسیون متناسب به ابعاد و ارتفاع پایه چراغ روشنایی :

فونداسیون پایه چراغ های روشنایی بسته به ارتفاع پایه، تعداد دستک، وزن، نوع خاک محل نصب، میزان باد خیز بودن منطقه و …  دارای ابعاد منحصر به فرد خاصی هستند که حتما باید مد نظر قرار گیرد. اما مسئله اصلی ما در اینجا برای نصب پایه چراغ روشنایی قطر آکس بولتهاست.  برای اینکه این کار به صورت دقیق انجام شود معمولا برای مشتریان خود نمونه از شابلون اجرا شده در بیس پلیت را می فرستیم تا مطابق آن کار اجرا شود. ولی خوب دانستن این موارد نیز لازم است.

قطر بولت به عددی گفته می شود که میزان کلفتی بولتها را مشخص می کند و عدد آکس به فاصله وسط  به وسط  بولتهای کناری نسبت به هم گفته می شود .

نحوه اجرای فونداسیون هم به این صورت است که بولت ها را به شابلون مذکور به وسیله مهره هایی که فرستاده شده می بندیم. در داخل چاله کف به وسیله میله های آرماتور بندی شده، پوشانده می شود و بولتهای بسته شده به شابلون نیز به وسیله سیم آرماتور بندی به آنها بسته می شوند. البته بعضی از دوستان برای اینکه بولتها در هنگام بتن ریزی جا به جا نشوند به وسیله ای میله ای نازک آنها را به هم خال جوش می زنند، این هم روش بدی نیست.

بعد از اینکه این کارها انجام شد، نوبت به بتن ریزی است .حال که بولتها به خوبی در محل خود فیکس شدند و اصلا تکان نمی خورند .داخل چاله ها را تا سطح با بتن  عیار 350 پر می کنیم. یادتان باشد حتما از ویبراتور استفاده کنید تا بتن به تمام سطح نفوذ کند . کار ما این مرحله تمام است و باید یک هفته تا 10 روز صبر کنیم تا بتن خشک شده وقابل استفاده شود.

آماده سازی پایه روی زمین :

خوب در این قسمت پایه ها از کارخانه ارسال شده و به دست ما رسیده و ما می خواهیم آنها را نصب کنیم. از طرفی فونداسیون ماهم خشک شده و آماده استفاده است . در این مرحله باید پایه را روی زمین آماده سازی کرد و هرکاری که نیاز دارد انجام داد . کارهایی مانند سیم کشی، بستن دستک ها (براکت ها ) در نصب پایه چراغ دکوراتیو نصب و الصاق مبله ، گلدانی، النگویی…  در نصب پایه چراغ چند وجهی گالوانیزه گرم دو تکه مراحلی مثل درهم کردن (تیفور) و مراحل بالا ولی در پایه چراغ چند وجهی یک تکه نیازی به تیفور هم نیست . در کل هر کار دیگری که فکر می کنید باید تنظیم شود خیلی بهتر است که وقتی پایه، روی زمین است اتفاق بیفته چون وقتی که پایه علم شود، دیگر کار سخت می شود .

آماده سازی پایه چراغ جهت نصب
علم کردن پایه چراغ جهت نصب

علم کردن پایه و نصب روی فونداسیون :

مرحله نهایی علم کردن پایه در این مرحله پایه ها به وسیله جرثقیل بلند شده و روی بولت ها می نشیند و بولتها به بیس پلیت مهره می شوند . نحوه مهره شدن هم یک از زیر و یک در بالای بیس پلیت است که قابلیت تنظیم را داشته باشیم. کار تمام است به همین راحتی میتوانیم خودمان پایه چراغ روشنایی را نصب کنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *