پایه چراغ خیابانی

پایه چراغ خیابانی روشنایی چیست ؟

پایه چراغ خیابانی روشنایی یا ( Street Light Poles ) در کنار برج نوری یا برج روشنایی ، تقریباً یکی از مشهودترین و اصلی ترین ابزارها و سازه های روشنایی شهری است که از دیرباز مورد توجه و در دستور کار مدیران شهری بوده است . این محصول ویژه و خاص جهت نورپردازی محیطی در محل های حساسی چون خیابان ها ، اتوبان ها ، بزرگراه ها ، فضاهای باز شهری ، کارخانجات ، فضاهای صنعتی ، پارکینگ های ماشین و کاربر داشته ، امنیت این اماکن را در تاریکی شب تامین می کند . جهت معابر کوچکتر و محیطهایی نظیر پارکها از پایه چراغ هایی با ارتفاع کمتر ( حدود 3 متر ) استفاده می شود که پایه چراغ پارکی نامیده می شوند .

فارغ از انواع پایه چراغ روشنایی ، مدل های تولید و مشخصات فنی پایه چراغ خیابانی روشنایی ، به طور کلی در طراحی این محصول نکات ویژه ای وجود دارد که حتماً باید رعایت شود . در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می کنیم .

نکات مهم در طراحی پایه چراغ خیابانی روشنایی :

  • تعیین ارتفاع درست سازه بر مبنای نور مورد نیاز موقعیت جغرافیایی ، مقدار ترافیک و تردد افراد
  • تعیین مشخصات فنی درست ( ضخامت ورق ، نوع چراغ ها ، نوع فونداسیون و حجم آن ، نوع پوشش ، دهانه پایین و بالا و … )
  • تعیین فاصله درست نصب پایه ها نسبت به هم و تامین پایه ها به تعداد لازم
  • ایجاد طیف نور با لوکس ، دانسیته و حجم مناسب و به صورت یک دست و یکنواخت در بهترین حالت خود ، به صورتی که خیرگی و سایه محسوسی را ایجاد نکند .
  • در حد امکان ، قرار نگرفتن منبع نوری در مقابل دید راکبین و رهگذران
  • متناسب با بادهای منطقه ای و نیروهای محیطی و جغرافیایی محل
  • رعایت جنبه های ارگونومی محیطی : تاثیر درست و مثبتی که طراحی مناسب محیط کار ، تجهیزات ، سطح ایمنی و بهداشت در رضایت و بهبود بهره وری دارد ارگونومی نامیده می شود .
  • رعایت جنبه های فیزیولوژی محیطی : تاثیر عوامل محیطی مثل روشنایی ، صدا ، رطوبت ، گرما ، سرما و … بر فیزیولوژی بدن انسان دارد .
  • بررسی محیط از نظر وجود موانع طبیعی مثل درخت و تپه ماهور
  • تعیین تعداد براکت ( دستک ) مورد نیاز و تعیین دقیق جهت آنها
پایه چراغ خیابانی

انواع پایه چراغ خیابانی روشنایی :

از نظر ظاهری پایه چراغ خیابانی روشنایی در دوسته کلی ساده و دکوراتیو تولید می شوند .

پایه چراغ خیابانی ساده :

پایه های ساده از جنس فولاد ST37  بوده که با مذاب روی ( گالوانیزه گرم ) یا رنگ های هوا خشک ( اپوکسی ) پوشانده می شوند . در جاده های بین شهری که نیاز به دکوراسیون کردن و زیبایی خاصی نیست از این نوع پایه ها استفاده می شود . از نظر قیمت و صرفه  اقتصادی هم ، دارای قیمت پایین تر بوده و مقرون به صرفه تر هستند . این پایه ها می توانند در دو حالت پایه چراغ لوله ای و پایه چراغ چند وجهی تولید شوند .

پایه چراغ خیابانی دکوراتیو :

پایه چراغ دکوراتیو  علاوه بر تمام مشخصات فنی و اصولی که ذکر شد ، دارای شکل ظاهری بسیار مدرن و چشم نوازی هستند و از متریال های لوکس تری هم در تولید آنها استفاده می شود . عموماً سطح مقطع آنها به وسیله کاورهای چدنی ( داکتیل ) یا آلومینیومی پوشانده می شود . این کاورها قبلاً به وسیله نرم افزار های قدرتمند و طراحان زبر دست طراحی و ریخته گری می شود و دارای اشکال بسیار به روز و دارای تناسب گرافیکی با محیط پیرامونش می باشد .

تولید پایه چراغ خیابانی چند وجهی

تولید پایه چراغ چند وجهی

تولید پایه چراغ خیابانی

تولید پایه چراغ لوله ای

نصب کتیبه روی مبله پایه دکوراتیو

تولید پایه چراغ دکوراتیو

مقایسه قیمتی انواع پایه چراغهای خیابانی :

نوع پایه چراغ حدود قیمت مزایامعایب
پایه چراغ لوله ای ارزانترین نوع پایه چراغ قیمت پایین / استحام بالا / سرعت تولید بالا مونتاژ در کارخانه انجام می شود / برای حمل باید از تریلی استفاده شود / در ارتفاعات بالای 15 متر قابل تولید نیست
پایه چراغ چند وجهی قیمت بالاتر از نوع لوله ای و در حد وسط به صورت دمونتاژ اسال می شود و کرایه حمل کمتری دارد / استحکام بالاتر از نوع لوله ایقیمت بالاتر / زمان تولید بیستر / نصب توسط نصاب حرفه ای
پایه چراغ دکوراتیوبالاترین قیمت بسیار زیبا و چشم نواز / دارای تزئینات آلومینیومی / به روز سرقت شدن تزئینات آلومینومی / حمل با تریلی / زمان تولید بیشتر

قیمت پایه چراغ خیابانی روشنایی :

قیمت پایه چراغ روشنایی یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین مباحث در زمینه پایه چراغ های روشنایی است . به علت تشابه در متریال و استفاده از طرح های مشابهی که کارخانجات تولید تجهیزات روشنایی در کشور استفاده می کنند ، معمولاً پایه چراغ ها خیلی تلرانس و تفاوت قیمتی فاحش ندارند ، درست است که همه به دنبال پایه چراغ ارزان با کیفیت خوب هستند ، اما جدا از بحث بعضی از سود جویان که همواره برای کسب سود بیشتر کیفیت را فدای قیمت پایین تر می کنند ، تفاوت قیمت درست تابع مواردی است که در ذیل عنوان می شود :

  • ضخامت ورق استفاده شده در سازه
  • نوع خم و کیفیت خمکاری
  • تعداد قطعات تشکیل دهنده سازه ( 2 تکه یا سه تکه )
  • نوع و کیفیت گالوانیزه
  • اندازه مقطع پایین و بالا
  • وزن سازه
  • تعداد براکت
  • نوع رنگ کاری و مارک رنگ استفاده شده
  • تعداد سفارش
  • در صورت دکوراتیو بودن ، جنس آلومینیوم و چدن استفاده شده
  • نوع وات و برند چراغ به کار رفته در پایه

با توجه به توضیحات فوق می توان این مطلب را دریافت که تولید این پایه ها امری کاملاً علمی ، تخصصی ، فنی و تجربی است ، لذا دوستان محترم که متقاضی خرید پایه چراغ خیابانی هستند ، لطفا! به هنگام خرید و استعلام قیمت ، حتماً سعی کنند با مشخصات فنی مشخص شده دقیق ( Details ) به صورت فنی و با دید باز اقدام به قیمت گیری کنند .

جدول عوامل موثر بر قیمت پایه چراغ خیابانی  :

مولفهدر صورت افزایش در صورت کاهش
ضخامت ورق یا لوله افزایش قیمتکاهش قیمت
قطعات تشکیل دهنده قطعات ضخیم تر بیشتر باشد = قیمت بالاترقطعات نازکتر بیشتر باشد = کاهش قیمت
کیفیت گالوانیزه گالوانیزه گرم = افزایش قیمتگالوانیزه سرد = کاهش قیمت
کیفیت رنگ رنگ با برند معتبر و گران قیمت تر = افزایش قیمت برند های متفرقه رنگ با کیفیت پایین = کاهش قیمت
اندازه مقطع پایین و بالا گشادتر = افزایش قیمت تنگ تر = کاهش قیمت
وزن سازه سنگین تر = افزایش قیمت سبک تر = کاهش قیمت
تعداد براکت یا دستک بیشتر = افزایش قیمتکمتر = کاهش قیمت
تعداد سفارش بیشتر = افزایش قیمت کمتر = کاهش قیمت
پایه چراغ خیابانی گالوانیزه

تولید پایه چراغ خیابانی روشنایی :

تولید پایه چراغ های خیابانی بسته به شرایطی که ذکر شد و نظر کارشناس مربوطه می تواند در ارتفاع بین 6 الی 12 متر صورت گیرد . سطح مقطع این پایه ها در دو نوع دایره ای ( لوله ای ) و چند وجهی ساخته می شود .

نحوه مونتاژ پایه ها هم بسته به نوع و سبک سفارش در دو نوع اورلپ ( همپوشان یا در هم رفتگی ) و جوشکاری شده می باشد . پوشش بدنه سازه نیز در دو حالت گالوانیزه گرم ( غوطه ور شدن در وان مذاب روی ) با قطر 80 میکرون و یا استفاده از رنگ اپوکسی هواخشک می باشد، که هر کدام مزایا ، معایب و همچنین قیمت مخصوص به خود را دارند که در اینجا خیلی وارد این مقوله نمی شویم .

براکت یا دستک نگهدارنده چراغ ها بسته به مقصود و هدف ما از نواحی نورپردازی می نواند به صورت یک طرفه ، دو  طرفه و چهار طرفه تعبیه شود .

نصب پایه چراغ خیابانی روشنایی :

نصب پایه چراغ خیابانی مثل بقیه سازه های روشنایی در دو مرحله انجام می گیرد :

  • اجرای فونداسیون
  • مونتاژ و علم کردن پایه

فونداسیون پایه چراغ خیابانی را می توانید به دو حالت فونداسیون ریختگی و فونداسیون آماده تهیه کنید . نوع و ابعاد فونداسیون بستگی به ارتفاع سازه ، وزن سازه ، نوع خاک محل نصب ، میزان نیروهای وارده خارجی به سازه ( از قبیل شرایط آب و هوایی ) دارد .

وزن پایه چراغ خیابانی بستگی به نوع ، ارتفاع و مشخصات فنی ارائه شده دارد . جهت برآورد وزن پایه ها مشخصات مورد نظرتان را با کارشناسان فروش در میان بگذارید تا وزن آن برآورد و به شما اعلام شود .

پایه چراغ‌های خیابانی بین 6 متر الی 15 متر تولید می شوند .

پایه چراغ‌های خیابانی را به وسیله پوشش رنگ کوره‌ای یا آلکیدی و گالوانیزه گرم می توان پوشش دهی کرد . گالوانیزه گرم طول عمر محصول را به بالای 50 سال افزایش می دهد و در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاومت بی نظیری دارد . به همین جهت اغلب در مناطق مرطوب ، شرجی و نزدیک دریا از این پوشش استفاده می شود .

پایه چراغهای خیابانی در دو مدل لوله ای و چند وجهی تولید می شوند .

اتصال قطعات در پایه چراغ های لوله ای به صورت تبدیلی و النگویی انجام می شود . حالت النگویی از استقامت بیشتری نسبت به حالت تبدیلی برخوردار است و در اکثر مواقع از این حالت جهت تولید پایه چراغ استفاده می شود .

پایه چراغ های چند وجهی در ارتفاع 6 متر به صورت یک تکه و در ارتفاعات بالاتر به صورت اورلپ یا در هم رفتگی تولید می شوند .

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *