انواع پایه چراغ روشنایی

انواع پایه چراغ روشنایی خیابانی :

انواع پایه چراغ روشنایی ( TYPE OF LIGHTING POLES )جهت روشنایی بخشی و نورپردازی خیابانها ، اتوبانها ، بزرگراه ها و بلوارها مورد استفاده قرار می گیرند . این پایه ها که به دوسته اصلی پایه چراغ لوله ای و پایه چراغ چند وجهی دسته بندی می شوند . خود پایه چراغ های چند وجهی به صورت پایه چراغ یک تکه و دو تکه تولید می شوند که در مقالات دیگری به طور مبسوط توضیح داده شد . این پایه چراغها معمولاً در ارتفاعات 6 ، 9 و 12 متری تولید می شوند و دارای طرح ها و مدلهای زیبا و شکیلی هستند . به طور کلی پایه چراغ های خیابانی در دو مدل ساده و دکوراتیو تولید می شوند که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم .

پایه چراغ لوله ای خیابانی

پایه روشنایی شهری لوله ای

پایه چراغ خیابانی ساده :

این پایه چراغ‌های آهنی دارای شکل و ساختار ساده ای هستند و از فولاد ST37 تولید می شوند . در فرآیند تولید این پایه چراغ ها می توان آنها را در دو حالت لوله ای و چند وجهی تولید کرد . در حالت لوله ای پایه ها از لوله های 5 ، 4 ، 3 و 2 اینچ ساخته می شوند . قطر پایه ها در پایین بیشتر است که به ترتیب که به بالا می آید کمتر می شود .

در حالت چند وجهی ، قطعات در اندازه تکه های 6 متری تولید می شوند و در هم اورلپ می شود . مثلاً یک پایه 6 متری به صورت یک تکه از ورق 6 متری است . یک پایه 9 متری تشکیل شده از یک تکه 6 متری و یک تکه 3 متری است و یک پایه 12 متری متشکل از دو تکه 6 متری است که در هم اورلپ شده است .

در قسمت پایین این پایه ها یک صفحه مربع شکل وجود دارد که سوراخ هایی در چهار طرف آن تعبیه شده است . نام این ورق بیس پلیت ( Base plate ) است و سوراخ های موجود در آن محل قرار گرفتن بولت هایی است که در فونداسیون کاشته شده است . بیس پلیت به وسیله تکه های مثلثی شکل فلزی به پایه جوشکاری و محکم می شود که لچکی نام دارند . لجکی ها علاوه بر استحکام بیشتر در مواقع باد شدید یا زلزله در مقابل فشار جانبی از پایه محافظت می کنند و مانع از سقوط پایه و شکستن بیس پلیت می شوند .

انواع پایه چراغ روشنایی ساده در دو حالت رنگی و گالوانیزه گرم تولید می شوند . در رنگ آمیزی این پایه ها می شود از رنگ های آلکیدی روغنی ، رنگ اپوکسی و رنگ پودری کوره ای استفاده کرد . پوشش گالوانیزه به واسطه غوطه وری پایه در حوضچه مذاب روی شکل می گیرد که پایه را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند . استفاده از این حالت در مناطقی که آب و هوای شرجی دارند و نزدیک دریا هستند بسیار واجب است .

پایه چراغ چند وجهی خیابانی

پایه روشنایی چند وجهی

براکت انواع پایه چراغ روشنایی :

در بالای چراغ های روشنایی  دستک هایی قرار دارند که معمولاً به صورت یک طرفه برای گوشه های خیابان و دو طرفه برای وسط بلوار استفاده می شوند . اندازه دستکهای پایه های روشنایی بین 50 سانتیمتر تا 150 سانتیمتر متغییر است . در اصطلاح فنی به این دستک ها براکت گفته می شود . براکتها می توانند شکلهای متنوعی داشته باشند . در واقع تنها قسمتی که از پایه های ساده می توان در آن تنوع ایجاد کرد همین براکتها هستند . در انتهای براکتها ، سرچراغی های خیابانی نصب می شوند که می توان از سرچراغی لاک پشتی ، سرچراغی LED یا سرچراغی COB برای این منظور استفاده کرد . نصب پایه چراغ روشنایی اصولی دارد که آن را در مقاله ای کامل توضیح داده ایم .

مدلهای طراحی شده انواع پایه چراغ روشنایی ساده عبارتند از :

PC 01 , PC 02 , PC 03 , PC 04 , PC 05 , PC 06 , PC 07 , PC 08

پایه چراغ لوله ای گالوانیزه

پایه چراغ لوله ای گالوانیزه

پایه چراغ های دکوراتیو :

پایه چراغ دکوراتیو شیک ترین انواع پایه چراغ روشنایی در کشور هستند که به وسیله گلدانی ، مبله ، النگویی و سرنیزه آلومینیومی تزئین می شوند . عموماً رنگ این پایه به صورت مشکی رنگ و تزئینات آنها طلایی رنگ می باشند . از این پایه ها عموماً در جاهایی استفاده می شود که علاوه ر روشنایی ، زیبایی پایه نیز برای ما مهم باشد . رنگ مشکی بدنه پایه چراغ های دکوراتیو می تواند از رنگ آلکیدی روغنی ، رنگ اپوکسی یا پودری کوره ای باشد.

مدلهای پایه چراغ دکوراتیو طراحی و تولید شده در گروه تولیدی شهر سامان عبارتند از :

PC 09 , PC 10 , PC 11 , PC 12 , PC 13 , PC 14

پایه چراغ دکوراتیو

پایه چراغ دکوراتیو
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *