پایه چراغ لوله ای ، ارزانترین پایه چراغ :

پایه چراغ لوله ای یکی از پر استفاده ترین و معمول ترین پایه چراغ های خیابانی روشنایی مورد استفاده در محیط های شهری است که در همه اماکن و خیابانهایی که نیاز به روشنایی دارد مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع پایه چراغ از ارتفاع 3 متر الی 15 متر قابل تولید است . این محصول ( STREET LIGHTING POLES ) بسیار پرکاربرد دارای مزایا و معایبی است که در ذیل به توضیح آن می پردازیم :

پایه چراغ لوله ای
پایه روشنایی لوله ای

مزایای پایه چراغ لوله ای :

ارزانترین پایه چراغ :

پایه چراغ های لوله ای ارزانترین پایه چراغ آهنی قابل تولید در یک ارتفاع مشخص هستند . در جاهاییکه هزینه و قیمت تمام شده کار خیلی مهم باشد و ما نیاز به یک پایه ارزان ولی با کیفیت داشته باشیم ، قطعاً پاسخ یک گزینه است : پایه چراغ لوله ای

این پایه ها دارای تنوع زیادی در طرح و نقش هستند که درباره آن به صورت مبسوط صحبت خواهیم کرد . گفتیم که این پایه ها ارزانترین حالت پایه های قابل تولید است . چرا ؟

سهولت در ساخت :

یکی از دلایل سهولت در ساخت و سرعت بالا در تولید آن است . واقعیت این است که این پایه ها نیازی به خمکاری و جوشکاری جهت اتصال درز بغل ندارند . لذا قطعات آن از لوله های فولادی 6 متری برشکاری می شوند . خوب تا همین مرحله دو هزینه مهم یعنی خمکاری و جوشکاری خطی درز بغل حذف شد و این یعنی کاهش قیمت .

عامل پوشش :

عامل مهم دیگری که سبب کاهش قیمت در این پایه ها ست ، عامل پوشش آن است . ما برای این پایه ها می توانیم از پوشش رنگ کوره ای و رنگ آلکیدی روغنی که در رنگ آمیزی خودرو به کار می رود به جای پوشش گالوانیزه گرم استفاده کنیم . در فرآیند گالوانیزه گرم به دلیل هزینه های مربوط به اسید شویی ، حرارت دهی ، مذاب روی و … مقداری هزینه نهایی پایه بالا می رود . قابل ذکر است که پوشش گالوانیزه گرم برای مناطق با آب و هوای شرجی گرم و مرطوب از واجبات است . اما اگر در منطقه ای هستید که آب و هوای نسبتاً خشکی دارد می توانید پوشش پایه خود را رنگی انتخاب کنید تا از قیمت نهایی آن کاسته شود .

تنوع در طرح :

شاید تصور کنید که پایه چراغ محصولی است که نمی توان در آن خیلی تنوع ایجاد کرد . با کمال احترام باید عرض کنم که اشتباه برداشت کردید . یکی از زیباترین پایه چراغهایی که در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد ، پایه چراغ دکوراتیو است که خود یک پایه چراغ لوله ای است . این پایه چراغها تنوع بالایی در طرح گلدانی ، کتیبه ، النگویی ، براکت و … دارد که همه طرح های آن ، انصافاً چشم نواز و زیباست . از این رو در این محصول ، دست ما برای تولید انواع پایه از ارزانترین حالت ساده تا گرانترین حالت دکوراتیو باز است . اگر علاقمند هستید پایه چراغ لوله‌ای خود را به پایه چراغ دکوراتیو تبدیل کنید ، پیشنهاد می کنیم مقاله تبدیل پایه چراغ لوله ای به دکوراتیو را مطالعه بفرمایید.

سهولت در نصب :

این پایه ها از آنجا که در هم اورلپ و جوشکاری شده اند . در مرحله نصب پایه چراغ بسیار راحت نصب می شوند . یعنی حتی اگر شما نصاب حرفه ای این کار هم نباشید ، اگر کمی ست به آچار باشید و اصول نصب  ایمنی کار را بدانید ؛ می توانید به راحتی پایه چراغ را نصب کنید .

پایه روشنایی شهری لوله ای
پایه روشنایی لوله ای

عوامل موثر بر قیمت پایه چراغ ها با سطح مقطع گرد ( لوله ای ) چسیت ؟

ساده یا دکوراتیو ؟

مدل پایه در تعیین قیمت آن موثر است . اینکه ما یک پایه ساده بخواهیم که صرفاً برای ما نقش نگهدارنده یک پایه چراغ خیابانی در ارتفاعی مشخص باشد یا اینکه بخواهیم یک پایه با همین مشخصات ولی با ظاهری زیبا و چشم نواز باشد که خود عاملی بر زیبایی بصری محیط باشد . خوب بدیهی است که پایه چراغ های دکوراتیو به دلیل داشتن تزئینات آلومینیومی گرانتر از نوع ساده پایه بدون تزئینات است .

ترکیب قطعات پایه به چه صورتی است ؟

پایه های روشنایی تولید شده از لوله را می توان با ترکیب های متفاوتی ساخت . پایه های تولید شده در ارتفاعات 4 متر و زیر 4 متر به صورت یک تکه با لوله 3 یا 4 اینچ ساخته می شوند . در ارتفاع 4 الی 6 متر به صورت 2 تکه و با ترکیب  4به3  یا 3به2 اینچ ساخته می شود یعنی قطر لوله 4 اینچ در پایین در تکه اول و لوله قطر 3 اینچ در بالا به عنوان قطعه دوم .

در ارتفاع 9 متر به صورت 3 تکه ، با ترکیب های 5 به 4 به 3 اینچ یا 4 به 3 به 2 اینچ و برای پایه های بالای 12 متر به صورت 4 تکه 5 به 4 به 3 به 2 اینچ تولید می شوند . چیزی که در اینجا مشهود است این است که می توان با تغییر در ترکیب لوله ها قیمت را بالاتر برد یا پایین تر اورد . پس لطفاً در هنگام سفارش به قطر لوله ها و ترکیب آنها دقت فرمایید .

ضخامت لوله ها :

لوله های فولادی در بازار که برای تولید پایه های روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند ، دارای ضخامت های 2.5 ، 3 و 4 میلیمتر هستند و میزان ضخامت لوله به کار رفته ، در وزن و قیمت نهایی آن موثر است . در واقع هر چه از ضخامت لوله ( گوشت لوله ) کاسته شود ، وزن پایه و قیمت نهایی آن کاهش می یابد و بالعکس .

تعداد سفارش :

تعداد سفارشات هم در قیمت موثر است . فی الواقع در سفارشات عمده با تعداد بالا به دلیل اینکه کار به صورت یکباره و به صورت سری کاری انجام می شود ، خیلی از هزینه ها سرشکن می شود و لذا تولید کننده می تواند به خاطر کاهش برخی از هزینه ها ، از قیمت نهایی کالا بکاهد . لذا به شما عزیزان پیشنهاد می کنم در صورتی که پروژه ای در دست دارید و می خواهید در چند فاز آن را از پایه روشنایی لوله ای تجهیز کنید ، در صورت امکان این کار را در یک مرحله و به صورت کلی انجام دهید تا قیمت نهایی برای شما ارزان تر محاسبه شود .

بیس پلیت یا صفحه ستون پایه چراغ لوله ای

بیس پلیت پایه چراغ

نوع اتصال تکه ها :

اتصال تکه ها در پایه چراغ های لوله ای ( پایه چراغ با سطح مقطع دایره ) به دو صورت انجام می گیرد :

  • به صورت تبدیل فولادی
  • به صورت النگویی (اورلپ )

اتصال با تبدیل فلزی :

در حالت تبدیلی از یک تبدیل فولادی جهت اتصال لوله قطورتر به کوچکتر استفاده می شود مثلاً تبدیل 4 به 3 اینچ . این حالت از نظر فنی خیلی مطمئن نیست و از استقامت پایه در بادهای شدید ، طوفانها و زلزله می کاهد و ممکن است در تنشهای بالا موجب شکست پایه و سقوط آن شود . در واقع از این روش باید جهت تولید پایه پرچم های لوله ای آن هم در ارتفاعات پایین و کوتاه استفاده شود . ولی بعضی از تولید کنندکان برای اینکه بتوانند قیمت را پایین بیاورند از این روش برای پایه چراغ هم استفاده می کنند که اصلاً توصیه نمی شود .

حالت النگویی :

در این حالت که به آن حالت اورلپ ( OVER LAP ) هم گفته می شود ، مقداری از تکه لاغر تر در داخل تکه قطور تر فرو می رود و با تعبیه یک النگویی دو تا دور آن به صورت کامل جوشکاری می شود . این تکه فرو رفته در هم خود به عنوان یک بازو کمکی در تنش ها و طوفانها عمل کرد و استقامت پایه را دو چندان می کند . این روش بسیار مطمئن و استانداردی است . درست است که مقدار کمی قیمت بالاتر می رود ولی ایمنی و دوام آن بسیار بالاتر است .

اتصال النگویی قطعات در پایه چراغ لوله ای

اتصال النگویی پایه لوله ای

معایب پایه روشنایی با سطح مقطع گرد ( لوله ای ) :

ارتفاع محدود :

در این محصول نهایتاً می توانیم پایه هایی با ارتفاع 15 متر تولید کنیم و امکان ساخت پایه به وسیله لوله در ارتفاعات بالاتر نیست .

حمل با تریلی :

یکی از معایب این پایه ها این است که به دلیل اینکه تکه ها به هم جوشکاری می شوند ، برای ارسال محصول در ارتفاعات بالای 9 متر، حتماً باید از تریلی استفاده شود . ولی این مورد در پایه چراغ های چند وجهی وجود ندارد . به این دلیل که در پایه چراغ های چند وجهی تکه ها از هم جدا هستند و در محل مقصد مونتاژمی شوند . برای همین می توان از خاورهای 6 متری در تعداد کم برای جابه جایی آنها استفاده کرد .

رنگ آمیزی پایه چراغ لوله ای

رنگ کاری پایه لوله ای

پایه چراغ لوله ای گالوانیزه

پایه چراغ لوله ای گالوانیزه

پایه چراغ لوله ای رنگ شده

پایه چراغ لوله ای رنگی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *