ساخت تیر چراغ برق فلزی

تولید پایه چراغ خیابانی از 0 تا 100 :

تولید پایه چراغ خیابانی یکی از امور تخصصی و کاربردی در زمینه تجهیز مبلمان شهری و تامین روشنایی شهری است . این پایه چراغ آهنی پرکاربرد در طرح و مدلهای مختلفی تولید می شود که ذیل به توضیح آن می پردازیم تا بتوانید در خرید پایه چراغ خیابانی انتخاب درستی داشته باشید .

پایه چراغ خیابانی به پایه های روشنایی گفته می شود که ارتفاعی بین 6 الی 12 متر داشته و جهت نور پردازی خیابان ها ، اتوبانها ، بلوارها ، آزاد راه ها، به کار می رود . این پایه های پرمصرف و پرکاربرد از جنس فولاد ( ST37 ) بوده که معمولاً با پوشش گالوانیزه گرم پوشش داده می شوند. البته در صورتی که مشتری خواسته باشد، می توان از رنگهای آلکیدی، کوره ای، اپوکسی و پلی اورتان هم جهت پوشش دهی پایه ها استفاده کرد .

این محصول در بالای سازه دارای براکت با دستک های یک طرفه یا دو طرفه و در موارد معدودی سه یا چهار طرفه می باشد . این براکت ها محل نصب سرچراغی یا منبع نوری است که قرار است روشنایی محیط را تامین کند . در گذشته بیشتر از سرچراغی های لاک پشتی جهت این کار استفاده می شد ولی امروزه از سر چراغی های ( LED ) یا ( COB ) لنز دار با پرتاب نور بالا ، مصرف کم و طول عمر بالاتری دارند. همچنین دارای اشکال زیبایی هم هستند که به زیبا سازی محیط کمک می کنند .

پایه چراغ خیابانی در سه نوع مختلف تولید می شود :

  • پایه چراغ خیابانی لوله ای
  • پایه چراغذخیابانی چند وجهی
  • پایه چراغ خیابانی دکوراتیو
تولید پایه چراغ خیابانی

تولید پایه چراغ خیابانی لوله ای :

پایه چراغ های لوله ای با سطح مقطع گرد از لوله های فولادی تولید می شود . این پایه ها در متراژهای 6 متر به صورت  2 تکه از لوله 4 به 3 اینچ ،در متراژ 9 متر به صورت 3 تکه از لوله 5 به 4 به 3 اینچ و در متراژ  12 متر به صورت 4 تکه به صورت 6 به 5 به 4 به 3 اینچ یا به صورت 3 تکه 5 به 4 به 3 اینچ تولید می شوند .

نحوه اتصال تکه ها به هم اورلپ یا النگویی است . به صورتی که تکه بالایی که اصولاً باریکتر است به مقدار 20سانتیمتر در تکه پائینی فرو رفته و به وسیله یک رینگ النگو شکل از داخل جوشکاری می شود . یک رینگ قطورتر در بالای قطعه پائینی جوشکاری می شود که علاوه بر تقویت بدنه، به صورت کپ یا دریچه برای قطعه پائینی هم عمل می کند. با این روش تولید پایه ، پایه ها در نوسانات حاصل از باد یا زلزله بسیار مقاوم شده و نمی شکنند.

بعد از اتصال قطعات به هم نوبت به اتصال بیس پلیت و لچکی ها می رسد . بیس پلیت یا صفحه ستون عمود و مرکز یا  ( center ) بر پایه در پائین آن جوشکاری می شود. این صفحه دارای سوراخهایی جهت عبور بولتهاست که پایه به وسیله آنها به صورت استوار می ایستد . اتصال لچکی ها در اطراف بیس پلیت به ایستایی و مقاومت پایه کمک می کند .

تولید پایه چراغ خیابانی چند وجهی

تولید پایه چراغ چند وجهی :

برای تولید پایه چراغ چند وجهی فولادی نیاز به تجهیزاتی نظیر دستگاه جوش ورق فولادی خطی، پرس بریک 600 تن خمکاری ، دستگاه برش دقیق CNC، دستگاه جوشکاری CO2 و …. است. پایه روشنایی چند وجهی به صورت پایه چراغ یک تکه و دو تکه تولید می شود . برای انجام  پروسه تولید، در ابتدا در واحد طراحی ، اطلاعات نظیر تعداد تکه های سازه ، قطر و ضخامت ورق های سازه، دهانه پائین به بالای سازه ، ضخامت و برش بیس پلیت و لچکی تعیین می شود . بعد از تعیین این اطلاعات، قطعات طراحی شده جهت برشکاری و خمکاری به واحدهای مربوطه ارسال می شود . بعد از اینکه برشکاری ورق و خمکاری قطعات انجام شد . کار برای ساخت به سالن جوشکاری ارسال می شود . این نوع از پایه بسته به نوع خمکاری به صورت پایه چراغ تک درز جوش و دو درز جوش تولید می شود .

در این سالن قطعات به صورت خطی جوشکاری می شوند . بعد از آن نیز سنگ زنی و صاف می شوند . این پایه ها در ارتفاعات 6 الی 12 متر قابل تولید است. ورق فولاد مورد استفاده در این پایه ها فولاد ST37 فولاد مبارکه است که به صورت پیش فرض با ضخامت 3 میلیمتر در نظر گرفته می شود . برای پوشش دهی این پایه ها ، از گالوانیزه گرم استفاده می شود . برای ارتفاع 6 متر، می توان از رنگ استفاده کرد . ولی برای ارتفاعات بالاتر چون دو قطعه است و در هنگام اورلپ رنگ تراشیده می شود ، معمولاً از رنگ استفاده نمی شود .

تولید پایه چراغ دکوراتیو

تولید پایه چراغ دکوراتیو :

پایه چراغ دکوراتیو نسل جدیدی از پایه های شهری است که از ظاهر بسیار شکیل و چشم نوازی برخوردار است . این پایه از تیپ پایه چراغ لوله ای است که توسط تزئینات آلمینیومی کاور می شوند . رنگ اکثر این پایه ها بصورت مشکی و طلایی است که هارمونی بسیار خوبی با هم ایجاد می کنند و یک ترکیب لاکچری را ایجاد می کنند .

از این پایه ها معمولا در مراکز شهر و بلوارهای اصلی شهرها استفاده می شود . تا علاوه بر روشنایی ، زیبایی شهر را نیز افزایش دهند . ضمن اینکه به خاطر استفاده از تزئینات آلومینیوم ، احتمال سرقت تزئینات هم وجود دارد . به همین دلیل معمولاً از این نوع پایه ها در مناطق پرت که تردد پائیینی دارد استفاده نمی شود .

تزئینات به کار رفته در پایه چراغ های دکوراتیو شامل مبله ، گلدانی، تبدیل ، سر نیزه ، موشکی است. مبله بزرگترین قسمت کاورهای تزئینی در پایه چراغ های دکوراتیو است که انواع مختلفی دارد. ولی معمول ترین آنها به دو صورت است :

1-مبله فولادی مکعبی با کتیبه های آلمینیومی مستطیل

2-مبله استوانه ای بزرگ آلمینیومی

پایه چراغ های دکوراتیو اغلب در سه ارتفاع 6 – 9 و 12  متر تولید می شوند . مغزی اصلی پایه همان پایه چراغ لوله ای است که این تزئینات به صورت کاوری روی آن قرارمی گیرد .

نکته:

به دلیل اینکه پایه ها به طور کامل مونتاژ می شوند در ارتفاعات 9 و 12 متر جهت جا به جایی پایه ها باید از ماشینهای باری بلند مثل تریلی استفاده کرد. به همین دلیل اگر تعداد سفارش کم باشد هزینه حمل زیادی را متغبل خواهید شد و بهتر است که سفارش این پایه به صورت تعداد بالا صورت برگیرد .

تولید پایه چراغ و امنیت :

تولید و نصب پایه چراغ یک مساله مهم و تخصصی است . چون این پایه ها دارای وزن زیاد و ارتفاع بالایی هستند، حتماًباید ایمن باشند تا در مواقع تصادفات جاده ای ، زلزله ، سیل و طوفان سقوط نکنند . که اگر خدایی کرده این اتفاق بیفتد ممکن است خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را ایجاد کند .

نکته :
البته این نکته درست است که در مناطق بادخیز ، زلزله خیز و دارای خاک سست باید مشخصات فنی پایه تقویت شود . اما مهم تر از آن در این مورد خاص فونداسیون پایه است . ابعاد ، مشخصات فنی و مسلح بودن فونداسیون در این مناطق اهمیت چندانی پیدا می کند و نباید سهل انگاری کرد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *