فونداسیون برج نوری ، فونداسیون پایه چراغ ، فونداسیون پایه پرچم

 فونداسیون برج نوری ، پایه چراغ ،  پایه پرچم :

 فونداسیون برج نوری ، پایه چراغ ،  پایه پرچم یکی از موارد بسیار حساس و مهم در هنگام نصب و اجرای سازه های فلزی شهری مثل برج نوری ، پایه چراغ ، پایه پرچم ، پایه چراغ محوطه ای و … می باشد . تفکر اکثر افراد در هنگام نصب یک برج نوری این است که در طراحی برج نوری و تولید برج نوری یا  یک سازه فلزی شهری ( مخصوصاً در محیط هایی که دارای آب و هوای نامساعدی هستند ) با تقویت بدنه برج از طریق ضخیم تر کردن ورق فولادی تشکیل دهنده سازه یا باز تر کردن دهانه پایینی و بالایی سازه ، مقاومت و استحام آن را بالاتر ببرند تا از نظر خطر سقوط در شرایط طوفانی خیالشان راحت شود . ما به طور پیش فرض در شرایط عادی یکسری ابعاد برای ابعاد فونداسیون پایه چراغ و ابعاد فونداسیون برج نوری در نظر می گیریم ولی در شرایط خاص آب و هوایی و خاک سست ، یا سازه های سنگین با مشخصات ویژه حتماً باید فونداسیون با مشخصات فنی دقیق ارسالی از طرف مهندس ناظر پروژه مد نظر قرار گرفته شود . قابل ذکر است که مشخصات فنی فونداسیون رابطه مستقیم با مشخصات فنی برج نوری یا برج پرچم درخواستی دارد .

البته این کار درست است اما نکته ای که حتماً باید در نظر گرفت این است که در این گونه موارد ، مسئله حیاتی فونداسیون سازه است و اکثر برجهای فلزی از محل فونداسیون سقوط می کنند . این مساله در مناطقی که خاک سستی دارند به مراتب مهمتر و حیاتی تر است .

انواع فونداسیون سازه های فلزی شهری:

فونداسیون دکلهای چراغ فلزی شهری ( highmast pole foundation ) بسته به نوع پروژه ، نوع خاک ، مدت زمان اجرا ، داشتن یا نداشتن جا به جایی و هزینه در نظر گرفته شدن برای آن در دو نوع مختلف کار می شود  :

1)  فونداسیون آماده            2) فونداسیون ریختگی

در مواردی که احتمال جابجایی نداشته باشیم و زمان لازم برای اجرای فونداسیون را داشته باشیم ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است که از نظر فونداسیون ریختگی استفاده شود .

فونداسیون پیش ساخته برج نوری

مراحل آماده سازی فونداسیون آماده :

خاموت بندی و آرماتوربندی :

جهت آماده سازی فونداسیون آماده جهت برج نوری تلسکوپی ، برج روشنایی استادیومی ، انواع پایه چراغ خیابانی و پارکی ، انواع پایه پرچم و … ابتدا باید طبق مشخصات فنی خاص هر محصول ، خاموت بندی و آرماتوربندی دقیق انجام گیرد .

نصب بولت ها :

پس از مرحله آرماتوربندی نوبت به نصب بولتها می رسد . هر فونداسیونی با ابعاد مشخص نیاز به بولت مناسب خود را دارد . این کار طبق استاندارد مهندسی شده انجام می شود . ولی در صورتی که مشتری ملزم به رعایت مشخصات فنی خاصی از طرف کار فرما جهت تعیین ابعاد و استفاده از بولتی خاص باشد ، باید در هنگام سفارش حتماً اعلام کند تا طبق مشخصات فنی درخواستی فونداسیون ها تولید شود .

جا گذاری بولتها بستگی به نوع سازه فلزی و وزنی که دارد می تواند شامل 4 ، 6 ، 8 و … عدد بولت شود . در صورتی که بعد از خرید برج نوری یا خرید پایه چراغ خیابانی اقدام به سفارش فونداسیون آماده آن نموده اید ، حتماً شابلون ارسالی از شرکت تولید کننده را برای ما ارسال کنید تا بولتها دقیقاً مطابق با بیس پلیت پایه شما جاگذاری شود . اگر هم شابلونی در اختیار ندارید می توانید مقدار فاصله آکس به آکس سوراخ های بیس پلیت را به افقی کنار هم و به صورت ضربدری به کارشناس فروش ما اعلام کنید .

دقت داشته باشید ، در صورتی که در این مرحله اشتباهی در مورد اعلام اندازه ها صورت بگیرد ، در هنگام نصب برج نوری با مشکل جدی مواجه خواهید شد .

لوله گذاری :

بعد از اینکه مرحله آرماتوربندی تمام شد نوبت به مرحله لوله گذاری می رسد . قرار دادن لوله درون فونداسیون آماده جهت عبور کابل بوده و فونداسیون ها به صورت یک لوله و دو لوله تولید می شوند . در مواردی که پایه چراغها و برج ها بخواهند در طول یک مسیر مستقیم نصب شوند ، می توان آن را با دو لوله یا در اصطلاح دو سوراخه تولید کرد تا از یک لوله کابل وارد شود و از سوراخ آن طرف یک کابل خارج شود تا به پایه بعدی برود . توجه داشته باشید در خالت پیش فرض فونداسیون های آماده به صورت تک سوراخ یا تک لوله ساخته می شوند و در صورتیکه شما نیاز به فونداسیون دو سوراخ یا دو لوله دارید حتماً در هنگام ثبت سفارشتان قید بفرمایید .

قالب بندی و بتن ریزی :

بعد از این مرحله نوبت به قالب بندی می رسد و دور تا دور میلگردهای آرماتوربندی شده قالب بندی می شود . و در مرحله آخر نوبت به بتن ریزی می رسد .

خاموت بندی فونداسیون پیش ساخته
قالب بندی فونداسیون آماده
قالب فونداسیون آماده برج نوری

فونداسیون آماده پایه چراغ :

فونداسیون آماده همانطور که از نامش پیداست ، فونداسیون های از پیش ریخته شده و آماده ای هستند که معمولاً در جاهائیکه سرعت در نصب مد نظر باشد یا احتمال جابجایی وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد . ابعاد و وزن فونداسیون آماده بسته به ارتفاع و محل جغرافیایی ، آب و هوایی مکان نصب پایه چراغ روشنایی دارد .

مهمترین عامل در فونداسیون آماده عیار بتن استفاده شده در آن است . بعضی از افراد سودجو برای کسب سود بیشتر و پایین آوردن کاذب قیمت از عیار بتن فونداسیون کم می کنند که سبب خرد شدن ، پودر شدن و پریدن لبه ها در هنگام جابجایی و نصب خواهد شد . بدیهی است که از دوام و عمر آن هم کاسته خواهد شد .

فونداسیون آماده پایه چراغ خیابانی
فونداسیون آماده

نحوه اجرای فونداسیون ریختگی برج نوری و پایه چراغ :

ابعاد فونداسیون ریختگی بسته به ارتفاع سازه ها ، نوع خاک ، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل مورد تعیین می گردد . بعد از تعیین ابعاد ، چاله ای به طول ، عرض و ارتفاع مورد نظر کنده می شود و توسط نصاب آرماتور بندی ، قالب بندی و بتون ریزی می گردد . بتن استفاده شده در این فونداسیون ها ، بتن با عیار 350 می باشد و ضخامت میلگرد به کار رفته ، بسته به ارتفاع و شرایطی که ذکر شد می باشد .

زمان خشک شدن بتن به طور استاندارد 21 روز می باشد . بعضی از نصابان و پیمانکاران در روز چهاردهم اقدام به نصب سازه می کنند ، که اصلاً از نظر علمی مورد تایید نیست . مخصوصاً در فصل های سرد و بارانی سال ، که خشک شدن بتن طولانی تر خواهد بود .

هنگام بتن ریزی بولت های مورد نظر را به تعداد تعیین شده بر مبنای شابلونی که از طرف شرکت ارسال می شود ، جاگذاری کرده و بتن ریزی انجام می شود . بعد از خشک شدن بتن ، شابلون از بولت ها جدا شده و آماده نصب سازه خواهد بود .

اجرای فونداسیون
فونداسیون برج نوری

پرکاربرد ترین درخواست های اجرای فونداسیون سازه های فلزی شهری ( فونداسیون آماده و فونداسیون ریختگی )  :

شما نیز می توانید جهت اجرای فونداسیون سازه فلزی شهری خود با گروه تولیدی شهر سامان تماس حاصل فرمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *