برج نوری تلسکوپی

برج نور یا دکل نور چیست ؟

برج نور یا دکل چراغ همانطور که از نامش پیداست ، دکل چراغ یا برجی فلزی که به نور پردازی سطح وسیعی از محوطه های باز می پردازد . این  سازه فلزی که به صورت چند وجهی ( 8 الی 12 وجه ) است ،  از پوشش روی جهت روکش در ورق فلزی آن استفاده شده است . در واقع در فرآیند گالوانیزاسیون گرم یا Hot dip galvanized شده است .

جهت ساخت یک برج نور ابتدا با توجه به جغرافیای محل نصب برج نوری  ، میزان شعاع نور مورد نیاز ، میزان باد منطقه ، بررسی منطقه از نظر زلزله و … ارتفاع برج نور مورد نظر توسط کارشناسان تعیین شده و جهت تعیین مشخصات فنی برج نوری به واحد طراحی ارجاع می شود .

در واحد طراحی توسط نرم افزار های به روز و پیشرفته ای نظیر نرم افزار دیالوکس منطقه مورد نظر از نظر لوکس نوری مورد نیاز ، تعداد دکل نوری ، نحوه چیدمان ، محل نصب و … مورد بررسی و طراحی قرار می گیرد . پس از این مرحله دقیقاً مشخص می شود که چه تعداد برج نوری ، پایه چراغ خیابانی یا چراغ پارکی مکمل ، با چه نوع پرژکتوری و چه ارتفاعی برای پروژه لازم است .

شما می توانید با مطالعه مقالات لیست قیمت لحظه ای برج نوری و لیست قیمت پایه های روشنایی از فرآیند قیمت گذاری برج های نور آگاهی یابید .

برج نور

 برج نور یا دکل نور چگونه تولید می شود ؟

معمولاً برجهای نور را در قطعات 6 متری با فاصله دهانه بالا و پایین خاص برای هر کدام از قطعات تعیین می شود . بعد از تعیین تعداد قطعات برج ، ابعاد دقیق هرکدام از آنها ، ضخامت ورق هر کدام از آنها ( ضخامت ورق قطعات پایینی باید بالاتر از قطعات بالایی دکل نور باشد تا بتواند وزن سازه را بهتر تحمل کرده و در تکانها و لرزش های به وجود آمده استقامت بیشتری داشته باشد ) ورق ها برشکاری می شوند .

خمکاری قطعات برج نور یا دکل نور :

بعد از برشکاری نوبت به خمکاری ورق ها توسط دستگاه های مخصوص خمکاری ( مثل دستگاه خمکاری برک ) به تعداد وجوه تعیین شده خمکاری می شوند . بعد از خمکاری ، لبه ابتدایی و انتهایی ورق دقیقاً مقابل هم قرار می گیرد و آماده جوشکاری می شود .

جوشکاری قطعات برج نور یا دکل نور :

در مرحله جوشکاری توسط دستگاه های مخصوص جوشکاری خطی ( مثل دستگاه جوش خطی CO2 ) به صورت خطی و یکدست جوشکاری می شوند .در این مرحله در بعضی از قطعات برج نور ( مثل قطعه اول یا قطعه پایینی ) باید یکسری عملیات نظیر ساخت دریچه انجام گیرد . این دریچه ها برای نصب ملحقات برج نظیر تابلو برق ، گیر بکس ، الکتروموتور و … تعبیه می شود و  یک درب کوچک نیز در ورودی آن قرار می گیرد .

نصب بیس پلیت :

در ادامه در زیر قطعه اول برج نوری یک صفحه ضخیم ( معمولاً مربع شکل ) به نام بیس پلیت جوشکاری می شود که در اطراف آن سوراخهایی جهت قرار گیری بولت ، در نقاط معین ( طبق شابلون مخصوص  شرکت )  سوراخ کاری می شود .

ساخت هد نگهدارنده برج نور یا دکل نور :

بعد از این مراحل نوبت به ساخت هد نگهدارنده پرژکتورها می رسد . هدنگهدارنده پرژکتورها به صورت دایره ای و به نسبت تعداد پرژکتورهای مورد نیاز برای برج نور مورد نظر به شعاع تعیین شده ساخته می شود . این هد دارای دو دایره داخل هم ساخته می شود به طوریکه دایره خارجی نگهدارنده پرژکتورهاست و دایره داخلی مثل یک غلاف دور سازه برج قرار می گیرد و قطر آن باید به نحوی در نظر گرفته شود که از قطر قطعه اول برج بیشتر شود تا در هنگام صعود و فرود هد ، بتواند به راحتی عبور کند . این هد نگهدارنده پروژکتورها به وسیله سیم بکسلی که در داخل سازه برج قرار میگیرند به همراه گیربکسی که در درون سازه برج قرار دارد ، بالا و پایین می شوند و به همین دلیل به این  برجهای روشنایی ، برج های آسانسوری نیز می گویند .

گالوانیزه کردن قطعات :

بعد از اینکه تمام عملیات ساخت و جوشکاری تمام شد ، نوبت به تمیز کاری مناطق جوشکاری شده می رسد و مناطق جوشکاری شده تا حد امکان صاف و بهینه می شوند و کار برای مرحله گالوانیزاسیون آماده می شود . در مرحله گالوانیزه بعد از اسید شوری ( ورود قطعات به وان اسید و زدون کثیفی و ضایعات از آن ) قطعات به وسیله جرثقیل از بالا وارد وان مذاب روی می شوند و تا چند لحظه در آن باقی می مانند تا فرآیندی بین آهن و روی اتفاق افتد و فلز روی تا عمق 800 میکرونی فولاد نفوذ کند . بعد از این مرحله قطعات از وان مذاب خارج شده و خنک می شوند و قطعات اولیه سازه تقریباً آماده است .

برج نوری - نمونه 2

نحوه نصب برج نور یا دکل نور چگونه است ؟

بولتها در واقع میله گردهای ضخیمی هستند که از دل فونداسیون ریخته و محکم شده مخصوص برج نوری طبق یک نقشه خاص  ، بیرون آمده و سر این میلگردها رزوه می شود تا قابلیت بستن مهره را داشته باشد .

در واقع حدود دوهفته تا بیست روز قبل از نصب یک برج دکل روشنایی نصاب با توجه به ابعاد برج نور ، محاسباتی را جهت اندازه فونداسیون مورد نیاز این برج نور انجام داده و چاله متناسب آن را حفر می کند .

بعد از حفر چاله ، درون چاله را با میلگرد های متناسب آرماتور بندی کرده و و یکسری میلگرد را دقیقاً مشابه شابلون ارسالی شرکت از درون این فونداسیون به صورت عمودی و به سمت بیرون آرماتور می بندد .

بعد از اتمام این مرحله درون چاله را پر از بتن می کند . البته بتن ریخته شده باید دارای مشخصات فنی دقیقی باشد که توانایی نگهداری سازه را در تنش های مختلف داشته باشد .

زمان استاندارد برای خشک شدن بتن 25 روز است و بهتر است که تا این زمان جهت نصب برج نور صبر کرد ، اما عملاً در هوای گرم بعضی از نصابان بعد از دو هفته اقدام به نصب سازه برج می کنند .

بعد از خشک شدن بتن و آماده شدن بستر برای نصب سازه برج نور ، قطعات از کارخانه به وسیله کامیون یا تریلی به صورت قطعات تفکیک شده در محل مورد نظر تخلیه می شوند .

توجه داشته باشید که وجود جرثقیل برای نصب سازه دکل روشنایی الزامی است . بعد از تخلیه قطعات از داخل کامیون ، نصاب قطعات مورد نظر را به ترتیب داخل هم قرار داده و به سیله ابزار مخصوص خود قطعات را به وسیه فشار در هم فرو می کند ( OVERLAP ) .

بعد از اینکه به صورت کامل قطعات داخل هم قرار گرفت ، جرثقیل سازه را بلند می کند و روی محل نصب می آورد ، تا بولتها دقیقاً درون سوراخهای مورد نظر قرار گیرند . سپس به آرامی سازه را به پایین می آورند و به وسیله مهره های متناسب آن را فیکس می کنند .

نصب برج نوری - نمونه 1

قیمت  دکل نوری چگونه محاسبه می شود ؟

قیمت برج نور به علت اینکه مراحل زیادی جهت تولید این محصول اتفاق می افتد ، قابلیت نوسان زیادی دارد . در واقع با یک تغییر کوچک در هر کدام از متغییر ها می توان قیمت نهایی و تمام شده سازه برج نور را بالاتر یا پایین تر آورد .

اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که باید دقت کرد تا کیفیت فدای قیمت نشود . کما اینکه بارها شاهد این قضه بودیم که برجهای نور زیادی به علت عدم دقت در سازنده در مشخصات فنی و هدم رعایت استاندارد ها ( به صورت سهوی یا عمدی ) برج نور سقوط کرد و جان افراد پیرامون خود را در معرض خطر قرار داده است .

اگر بخواهیم به صورت تیتر وار به عوامل موثر در قیمت برج نوری بپردازیم ، عوامل زیر در قیمت نهایی سازه برج نور موثرند :

  1. ارتفاع دقیق یا ارتفاع مفید : در ارتفاع دقیق ابعاد واقعی با در نظر گرفتن مقدار اورلپ شده در نظر گرفته می شود . به طور مثال یک برج نور 18 متری باید 20 متر ساخته شود تا وقتی که در دو مرحله اورلپ شده ، ابعاد نهایی سازه 18 متر دقیق را به ما بدهد . اما در حالت مفید سازه همان 18 متر ساخته می شود و بعد از نصب و اورلپ شدن در واقع ارتفاع سازه 16 متر خواهد بود . این نکته بسیار مهمی است که شما عزیزان هنگام استعلام قیمت و تحویل گرفتن سفارش به آن حساس بوده و چک کنید .
  2. ضخامت ورق به کار رفته در سازه برج نور : ضخامت ورق ها در سازه برج نوربه ترتیب اولویت از پایین به بالا کاهش می یابد . به این ترتیب که قطعات پایینی ضخیم تر و قطعات بالایی نازکتر هستند . اما اینکه هر تولید کننده چه ضخامتی را برای قطعات اول در نظر می گیرند ، مهم است . هر چه ضخامت ورق ها بالاتر باشد ، استقامت سازه بالاتر و قیمت نیز به طبع آن بالاتر خواهد بود .
  3. قطر دهانه بالا و پایین : ضخامت دهانه بالا و پایین نیز در قیمت موثر است . در هر قطعه قطر دهانه پایینی بالاتر از قطر دهانه بالایی است و این قانون در کل سازه نیز رعایت می شود . یعنی اگر سازنده ای قطر دهانه بالا و پایین برج را بالاتر بگیرد ، وزن سازه بالاتر رفته و قیمت آن نیز افزایش می یابد . به طور مثال اگر یک برج 18 متری را از دو شرکت مختلف قیمت می گیرید ، باید قید کنید که قطر دهانه بالا و پایین مد نظرتان چقدر است تا مقیاس درستی برای مقایسه داشته باشید .
  4. وزن سازه : با توجه به موارد بالا ، هر چه سازه سنگین تر باشد ، بدیهی است که قیمت آن نیز بالاتر و هر چه سازه برج نور سبکتر شود قیمت نهایی آن نیز کمتر خواهد بود .
  5. تعداد سفارش : با توجه به این که سازه برج نور بنا به سفارش درخواستی ساخته می شود ، در صورتی که تعداد سفارش بالاتر برود ، چون کارها به صورت سری کاری انجام می شود و یکسری از هزینه ها سرشکن می شود ، مضاف بر اینکه سود کمتری در واحد از مشتری گرفته می شود ، می تواند باعث کاهش قیمت شود .
  6. پروژکتورهای به کار رفته در برج نور : پروژکتورهای قابل استفاده در برج که در بازار موجود است دارای رنج قیمتی متنوعی هستند . مارکهای معروف یا انواع خارجی آن دارای خدمات بهتر و قیمت بالاتر و مارکهای غیر معروف آن نیز به طبع دارای قیمت نازلتری هستند . پس در استعلام قیمت به مارک ، وات و نوع پروژکتور مورد نظرتان تاکید و دقت بفرمایید .

برج های نور یا دکل های نور گروه تولیدی شهر سامان دارای کیفیتی تضمین شده و عالی است . تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص این گروه تولیدی در تلاشند تا با ارائه بهترین کیفیت ممکن در ارائه محصولی با کیفیت و قیمتی ایده آل ، اعتماد و رضایت شما مشتریان عزیز را هر بیشتر جلب کرده و این مسئله را در اولویت اهداف خود قرار داده اند .

در این راستا امکان بازدید از محل کارخانه و رویت محصول برای مشتریان عزیزمان فراهم است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *