فضای سبز شهری

اهمیت فضای سبز شهری

اهمیت فضای سبز شهری در طراحی مبلمان شهری بر کسی پوشیده نیست اما بیاییم نگاه دقیق تر و موشکافانه تری به این موضوع حیاتی داشته باشیم . در سده های اخیر در زندگی امروزی ، شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و اکثریت جمعیت در شهرها ساکن هستند . با این همه زندگی شهری و مدیریت آن تأثیر بسیار زیادی در روحیات جامعه و مردم دارد . در واقع شهرهای امروزی پر است از نا ملایمات و زشتی ها ؛ به طوری که از ابتدای صبح که شهر بیدار می‌شود ، مردم در تکاپو و تلاش هستند و با نا خوشایندی هایی از قبیل ترافیک ، ازدهام ، زباله شهری ، استرس ، دغدغه ، عجله ، شتاب و نا آرامی سرکار دارند و در انتهای شب که شهر آرام میگیرد ، در واقع تنها اثر به جا مانده انبوهی از زباله های شهریست که توسط نیروهای خدمات شهرداری ها جمع آوری می گردد و به خارج از شهر انتقال می‌یابد و دفع می‌گردد ؛ نتیجه به دست آمده جز تخریب محیط زیست نمی‌باشد . معضلی که جهان با آن در جدال بوده و تغییرات آب و هوایی ، نابودی تنوع زیستی ، تخریب لایه اوزون و تخریب محیط زیست همگی ماحصل زندگی ما انسانها بر روی کره خاکی می باشد .

 می دانیم که زندگی شهری و شهرنشینی اجتناب‌ناپذیر بوده و حداقل برای اجرای طرح‌هایی که از تمرکز جمعیت شهری جلوگیری کند سالیان درازی نیاز می باشد . بهترین و تاثیرگذارترین راه‌ حل اهمیت ویژه به فضاهای سبز شهری است تا با احیای محیط زیست در شهرها محیطی پاک تر و آرام بخش تر برای جمعیت شهر ایجاد نمود .

تعریف فضای سبز شهری :

به طور کلی به فضاهای عمومی در درون شهرها که جهت رشد و پرورش درختان ، گیاهان ، گلها و چمن ها اختصاص داده شده ؛ اعم از حاشیه خیابان ها ، پارک‌ها ، فضاهای بازی کودکان ، پارک های جنگلی و باغچه های کوچک که در محیط شهری احداث می گردند فضای سبز شهری می گویند .

از طرفی جهت حفظ و صیانت از این فضا ها نیز قوانین و تخصص‌های لازم وجود داشته تا بدین طریق اقدام به بهبود شرایط زیست محیطی مردم و ایجاد امکانات رفاهی و در نهایت ایجاد تاثیرات مثبت در سلامت روحی و روانی مردم شهر گردد.

 تعریف پارک در شهرها :

به فضاهایی در درون شهرها که موجبات تفریح ، سرگرمی و آرامش مردم را فراهم می‌کند که اغلب پوشیده از درختان و گیاهان و فضاهای سبز به صورت فضای باز می باشد پارک گویند که تاثیرات ارزشمندی در کاهش آلودگی هوا ، کاهش استرس و دغدغه های زندگی شهری ، ایجاد فضای آرام بخش برای سالمندان ، کودکان و عموم مردم دارد.

پارک ها و کاربردهای گوناگون آن :

پارک ها با تعریف ذکر شده انواع گوناگون و کاربردهای متنوعی دارند که عبارتند از :

  1. پارک‌های عمومی
  2. پارک‌های بازی کودکان
  3. پارک های میان جاده‌ای و کمپ‌ها
  4.  پارک های جنگلی
  5.  پارک های ملی
  6. پارک های آثار تاریخی
  7. پارک های حیات وحش
  8.  پارک های نظامی
  9.  پارک‌های بین المللی و …

تاثیر وجود فضای سبز در شهرها :

در فضاهای شهری می توان گفت اساسی‌ترین و مهم‌ترین ضرورت ممکن وجود فضای سبز می‌باشد . چرا که اساساً بدون وجود فضای سبز شهری زندگی شهرنشینی  عملاً ممکن نبوده و در فضایی پر از استرس ، ازدحام ، شلوغی و تکاپو وجود فضای سبز کنترل کننده تاثیرگذار هیجانات و تنش‌های میان شهروندان می‌باشد . آدمی ذاتا به طبیعت وابسته و محتاج می‌باشد و شهر بدون فضای سبز موجب اختلالات جدی در حیات خود می گردد . از طرفی فضای سبز و پارک ها به لحاظ کیفیت و کمیت در بهبود محیط زیست منطقه تاثیر بسیاری دارد . وجود فضای سبز به خصوص در شهرهایی که در مناطق آب و هوایی گرم و خشک واقع هستند و به طور طبیعی در مناطق کویری و بدون پوشش گیاهی واقع شدند ، بسیار اهمیت دارد . چرا که در این شهرها بارش باران و سرسبزی طبیعی وجود نداشته و آلودگی‌های صوتی و محیط زیستی ، سلامت روانی شهروندان را تهدید می‌کند و بدین جهت وجود پارک ها تصفیه کننده هوا و آرامش بخش روحیات شهروندان می‌باشد .

تاثیرات فضای سبز در محیط زیست :

1 -کاهش آلودگی هوا : درختان در فضای سبز در کاهش آلودگی هایی مانند دی اکسید کربن و ذرات شیمیایی معلق در هوا بسیار موثر می باشد و همچنین در کاهش میزان سرب موجود در هوا که از اگزوز خودروها خارج می‌گردد ، بسیار موثر است . در مناطقی همچون اتوبان‌ ها و شاهراه ها وجود درختان و گیاهان و فضای سبز در کاهش میزان سرب هوا بسیار تاثیرگذار است .

2 – کاهش آلودگی‌های صوتی : استفاده از وجود درختان در حاشیه معابر شهری و خیابان ها می تواند تا حدود ۴ دسی بل آلودگی صوتی را کاهش دهد .

3 –  شدت آفتاب و تشعشعات مخرب خورشید : وجود درختان در شهرها از گرمای بی اندازه در شهرهای به خصوص کویری و تابش نور مستقیم آفتاب و همچنین بازتاب نور در هنگام رانندگی جلوگیری می‌کند .

4 – درختان در تابستان ها با جذب گرما باعث خنک تر شدن معابر و ساختمان های شهری تا حدود ۱۰ درصد می گردد .

 ۵ – درختان در هنگام بارش باران به دلیل جذب برگآب که در درختان سوزنی برگ ۲۰ درصد و پهن برگ تا ۴۰ درصد از ذرات باران و رطوبت هوا می باشد ، مانع سیلاب‌ها و حرکت سریع آب در جوی ها و گرفتگی فاضلاب شهری در هنگام بارش می‌باشد .

6 – همانطور که میدانیم یکی از وظایف درختان تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن بوده که موجب تصفیه هوای شهری و کاهش آلودگی می باشد .

7 – کاهش دما توسط درختان موجب صرفه جویی در مصرف برق و استهلاک کولر ها و وسایل سرمایشی بوده و در زمستان نیز از هدر رفت انرژی و کاهش مصارف گرمایشی می‌گردد .

8 – در شهرهای بزرگ وجود آلودگی هوا که به صورت گنبدی شکل مانع تهویه هوای شهری گشته و درصد آلودگی را افزایش می‌دهد ، وجود درختان و فضای سبز شهری تاثیر ارزشمندی در تهویه ، وزش باد و جابجایی توده‌های آلودگی شهری به خارج از حریم شهر داشته است .

رسالت اصلی در فضای سبز در شهر :

رسالت اصلی در فضای سبز شهری ایجاد زندگی بهتر برای شهروندان ، آرامش روانی ، فضای آرام بخش ، ساخت محیط هایی جهت معاشرت ، دوستی با طبیعت ، کاهش استرس و اضطراب روزمرگی و در نهایت بالا بردن سلامت روانی جامعه می‌باشد و بدین جهت ساخت المان های شهری نظیر میزها و نیمکت های پارکی ، سطل های زباله پارکی و فلاور باکس ها جهت بالا بردن رفاه عمومی در فضای سبز شهری برای مردم عزیز بسیار حائز اهمیت بوده و بدین جهت گروه تولیدی شهر سامان محصولاتی شایسته را در این حوزه ارائه می دهد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *