پایه چراغ چند وجهی گالوانیزه

پایه چراغ چند وجهی گالوانیزه و رنگی شهری :

پایه چراغ چند وجهی چیست ؟ تولید پایه چراغ خیابانی مذکور چگونه است ؟ مزایای پایه های روشنایی چند وجهی نسبت به پایه چراغ لوله‌ای چیست ؟ موارد استفاده آن در چه جاهایی است ؟ قیمت پایه چراغ‌های‌ خیابانی چندوجهی چند است ؟ نحوه نصب پایه چراغ خیابانی این پایه چراغ‌ها به چه صورت است ؟ عوامل موثر بر وزن پایه‌های‌روشنایی چندوجهی چیست ؟ لیست قیمت پایه‌های روشنایی چندوجهی به چه صورتی است ؟

همانطور که می دانید پایه‌ چراغ‌های آهنی، ستون‌ها یا سازه‌های فلزی‌ای هستند که وظیفه نگهداری یک منباء نور مانند سرچراغی یا پروژکتور را در یک ارتفاع خاص بر عهده دارند تا بتوان بدین وسیله محیط فضای‌ باز مورد نظر را به اندازه مورد انتظار نورپردازی و روشن سازی کرد . این نورپردازی بسته به مکان و سطح مورد انتظار ما ، مشخص می‌کند که نورافشانی به صورت یک‌سویه ، دو‌سویه یا دایره‌ای ( همه‌طرفه ) انجام شود . در راستای تحقق این انتظار ما ، پایه چراغ مورد نظر انتخاب شده هم به صورت یک‌طرفه ، دوطرفه ، سه‌طرفه یا هددایره‌ای طراحی می‌شود .

دسته بندی پایه‌‌چراغ‌ها از نظر ساختار :

به طور کلی پایه چراغ‌ها از نظر ساختار به دو دسته پایه‌چراغ‌ لوله‌ای و پایه‌ چراغ چند وجهی ( Polygonal Street Poles ) تقسیم‌بندی می‌شوند . درباره پایه چراغ لوله‌ای مقاله ای مبسوط نوشته‌ایم که در آن به طور کامل و مفصل راجع به ویژگی‌ها ، مزایا و معایب این نوع از پایه روشنایی توضیحات کامل داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم مطالعه بفرمایید .

اما در این مقاله می‌خواهیم به یکی از پرکاربردترین و وسیع‌الطیف‌ترین پایه‌های روشنایی فضای باز در دنیا بپردازیم که همان پایه‌ چراغ چند وجهی است . این نوع پایه‌چراغ می‌تواند از ارتفاع 6 متر تا 40 متر تولید شود . البته به ارتفاعات بالای آن برج نوری گفته می‌شود . در واقع شاید شما نام برج نوری را شنیده‌اید ولی نمی‌دانستید که برج نوری هم یک نوع پایه‌چراغ است . بله درست است . برج نوری هم نوعی از پایه‌چراغ است که دارای وجوه متعدد و امکانات خاص خود است .

مزایای پایه‌های روشنایی چندوجهی نسبت به پایه‌چراغ لوله‌ای چیست ؟

عدم محدودیت ارتفاع :

همانطور که قبلاً عرض کردیم پایه چراغ‌های لوله‌ای نهایتاً تا ارتفاع 15 متر تولید می‌شوند و امکان تولید بیشتر از این ارتفاع برای این نوع از پایه‌ها وجود ندارد . در حالی‌که این عدد برای پایه روشنایی چندوجهی تا 40 متر است .

انتقال ، حمل‌ونقل آسان :

پایه‌های روشنایی چندوجهی از تکه‌های 6 متری تشکیل می‌شوند و به صورت دِمونتاژ ( مونتاژ نشده ) به محل نصب ارسال می‌شوند . در هنگام نصب پایه‌ چراغ ها توسط نصاب ، این قطعات داخل هم تیفور می‌شوند . به این معنی که مقداری از قطعه پایینی داخل قطعه بالایی فرو رفته و در آن قفل می‌شود که به آن هم‌پوشانی یا اورلپ هم می‌گویند . همین مسئله باعث می‌شود که ما قطعات پایه را به صورت دِمونتاژ ( مونتاژ نشده ) توسط ماشین‌های سنگین باربری به مقصد ارسال کنیم و عملیات مونتاژ در مقصد صورت گیرد .

بدیهی است حمل یک سازه فلزی با قطعات 6 متری خیلی راحت‌تر و کم هزینه‌تر از یک سازه روشنایی 12 یا 15 متری یک‌تکه است . این مساله در مواقعی که تعداد سفارش کم و مسافت طولانی باشد ، خود را بارزتر نشان می‌دهد و از مقدار هزینه حمل و نقل به طور چشم‌گیری کاسته می‌شود .

استقامت بالاتر :

همانطور که می‌دانید پایه‌های نورپردازی لوله‌ای از لوله‌های فولادی ساخته می‌شود و لوله‌های فولادی نیز دارای اندازه‌ها و ضخامت‌های استاندارد ، مشخص و محدودی هستند . لذا این مسئله مقداری دست ما را جهت تقویت پایه برای شرایط خاص می بندد . اما در پایه‌های نورپردازی چندوجهی ، چون میزان اندازه دهانه پایین و بالای پایه دست خود ماست و از طرف دیگر اندازه ضخامت ورق برای هر کدام از قطعات نیز کاملاً بسته به نظر ماست ، به راحتی می‌توان یک سازه نورپردازی را بسته به موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط خاص آب‌و‌هوایی یک منطقه خاص تقویت و مناسب‌سازی کرد .

پایه روشنایی چند وجهی
تولید پایه چراغ چند وجهی

موارد استفاده پایه‌ چراغ چند وجهی و نحوه نصب آن :

این نوع پایه‌چراغ‌ها در هر ناحیه و منطقه‌ای از سطح کشور و با هر آب‌و‌هوایی ( خشک ، مرطوب ، شرجی ، باد خیز ، آفتابِ شدید و … ) قابل نصب و اجراست و بدون هیچ‌گونه افت کیفیت سالیان طولانی دوام خواهد داشت . از این پایه‌ها در مناطق مختلف شهری اعم از اتوبانها ، بزرگراه‌ها ، خیابانها ، مناطق صنعتی ، نظامی و … می‌توان بهره برد  . اصولاً تعیین اینکه چه نوع پایه‌چراغی برای کدام منطقه مورد استفاده قرار بگیرد ، تصمیمی است که بر عهده طراحان و کارفرمایان پروژه‌هاست . این دوستان متخصص با طراحی دقیق ارتفاع ، میزان اندازه دهانه پایین و بالای پایه ، ضخامت ورق‌ها و مشخصات فنی دقیق دیگر تعیین می‌کنند که چه نوع پایه‌هایی و با چه مشخصاتی باید تولید شود .

نحوه نصب این سازه روشنایی به این صورت است که باید برای نگهداری این پایه به صورت ایستاده یک فونداسیون مخصوص طراحی و اجرا شود . شما می‌توانید از فونداسیون آماده جهت این کار استفاده کنید یا اینکه با دریافت شابلون پایه از گروه تولیدی شهر‌سامان اقدام به اجرای فونداسیون در محل کنید .

بعد از آماده شدن فونداسیون ، نصابان با تجربه با تیفور کردن قطعات در هم ، نصب براکت ها ، سیم‌کشی ، نصب فیوزها و ترمینال‌ها و … و در نهایت علم کردن پایه به وسیله جرثقیل پایه را نصب می‌کنند .

پایه چراغ ارزان

عوامل موثر بر وزن و قیمت پایه روشنایی :

خوب میزان وزن پایه و به طبع آن قیمت پایه که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با وزن آن دارد تحت شرایطی تغییر می‌کند و ما در ذیل به مهمترین عوامل آن اشاره خواهیم کرد .

ارتفاع پایه :

بدیهی است که هر چه ارتفاع پایه‌ها افزایش پیدا کند ، میزان وزن آن نیز بالاتر می‌رود و بالعکس .

ضخامت ورق فولادی به کار رفته :

ضخامت ورق فولادی به کار رفته در تولید پایه‌ها که از جنس فولاد ST37 می‌باشد ، بر وزن آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد . هر چه ورق ها ضخیم تر یا بهتر بگوییم ، تعداد قطعات با ورق ضخیم بیشتر ، پایه سنگین‌تر و بالعکس .

میزان اندازه دهانه پایین به بالا :

اندازه دهانه پایینی به بالایی پایه در وزن آن بسیار موثر است . هرچه این دهانه پهن‌تر شود ، پایه مستحکم‌تر شده و وزن آن نیز افزایش می‌یابد .

پوشش بدنه :

پوشش بدنه اکثر پایه چراغ‌های چندوجهی از گالوانیزه گرم است و نمی‌توان از پوشش رنگ برای آن استفاده کرد ، چون در هنگام اورلپ کردن قطعات ، رنگ ساییده شده و میریزد . مگر در پایه‌های 6 متری که یک‌تکه هستند . در این ارتفاع می‌توان از رنگ کوره‌ای و آلکیدی برای پوشش‌دهی بدنه استفاده کرد که خیلی ارزانتر از حالت گالوانیزه گرم است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *