روشنایی معابر

روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها چگونه انجام می گیرد ؟

روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها یک موضوع بسیار مهم به شمار می رود. با توجه به اینکه مسئله روشنایی همواره با امنیت شهروندان و کاهش حوادث همراه است باید به آن توجه ویژه ای داشت. در ادامه قصد داریم در کنار روشنایی معابر به موارد دیگری مانند نورپردازی بزرگراه ها و اتوبان ها بپردازیم.

تجهیزات لازم برای روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها چیست ؟

همانطور که می دانید نورپردازی اتوبان ها بزرگراه ها و سایر معابر با استفاده از تجهیزات مخصوص به شکل یک طرفه و دو طرفه انجام می گیرد. با توجه به اینکه اتوبان ها از پهنای بیشتری برخوردار هستند و به صورت دو طرفه طراحی شده اند اغلب برای روشنایی آن ها از چراغ هایی با طراحی دو طرفه استفاده می کنند. تجهیزات لازم برای نورپردازی معابر شامل: پایه چراغ خیابانی ، پایه چراغ پارکی ، دستک های آویز یا براکت،پروژکتور،چراغ های روشنایی معابر،تیرهای چراغ برق یا پایه چراغ روشنایی معابر،انواع لامپ های روشنایی معابر،کابل کشی و نصب تابلو می شود. در ادامه قصد داریم به شکل مختصر به توصیف برخی از این تجهیزات بپردازیم.

روشنایی اتوبانها

پایه های چراغ روشنایی :

تجهیزات روشنایی معابر بر اساس طراحی و معیار های خاصی صورت می گیرد. پایه های چراغ را در حالت معمول به صورت پایه چراغ چند وجهی ، پایه چراغ لوله ای و پایه چراغ دکوراتیو تولید می کنند. این پایه ها در ارتفاعات مختلفی مانند 3 ، 6 ، 9 و 12  متری ساخته می شوند. طراحی بدنه چراغ های خیابانی به صورت ساده انجام می گیرد و همراه با پوشش رنگ یا گالوانیزه می باشد.

جنس پایه های چراغ را اغلب از آهن درست می کنند. این مدل چراغ ها از قطرهای مختلفی برخوردار هستند. رنگ پایه ی چراغ هایی که در اتوبان ها و معابر نصب می کنند  بر اساس معیارها و استانداردهابه صورت رنگهای کوره ای ، آلکیدی و پلی اورتان انجام می گیرد.

روشنایی معابر باید بر اساس استانداردهای مختلف انجام بگیرد. ارتفاع نصب چراغ ها در اتوبان ها و معابر شهری و بین شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید میزان ارتفاع نصب چراغ ها را بر اساس فضای شهری یا بین شهری مورد نظر تعیین شود. هر اندازه ارتفاع نصب چراغ ها در اتوبان ها و بزرگراه ها بلندتر باشد امنیت رانندگان و سرنشینان اتومبیل بیشتر تامین می شود.

دستک های آویز یا براکت ها

تجهیزات روشنایی معابر را با معرفی براکت یا دستک های آویز ادامه می دهیم. براکت ها را به حالت معمول بر روی بدنه چراغ های خیابانی نصب می کنند. بر روی این آویزها انواع چراغ های لاک پشتی و پروژکتورها را نصب می کنند. این براکت ها از نظر طول و قطر لوله در مدل های مختلفی وجود دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. براکت های به صورت یک طرفه،دو طرفه،سه طرفه،چهار طرفه طراحی می شوند.

پروژکتور به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل نورپردازی معابر به شمار می رود. این چراغ ها را بر اساس محل نصب و نوع چراغ ها انتخاب می کنند. چراغ های کلاسیک با عنوان چراغ های لاک پشتی شناخته می شوند. این چراغ ها از یک زیره چراغ فلزی و یک شیشه لاک پشتی برخوردار هستند. معمولا در داخل این نوع چراغ ها لامپ های متال هید و لامپ بخار جیوه و لامپ های بخار سدیم قرار می گرفتند.

تجهیزات روشنایی جدید مانند پروژکتورهای SMD، COB هستند به عنوان نورافکن ها یا پروژکتورهای نسل جدید شناخته می شوند. نوری که برای روشنایی معابر و خیابان ها استفاده می شود اکثرا به شکل یخی، آفتابی، سفید استفاده می شوند. این مدل چراغ ها معمولا از IP65 و قابلیت ضد آبی برخوردار هستند. یکی دیگر از چراغ ها که برای روشنایی معابر استفاده می شوند چراغ های لاک پشتی هستند که از آن ها برای روشنایی خیابان ها، معابر و بزرگراه ها استفاده می شود. نسل جدید چراغ هایی که در خیابان ها استفاده می شوند چراغ های خورشیدی هستند که به وسیله باتری های خورشیدی کار می کنند. این مدل چراغ ها نور را در طول روز ذخیره می کنند و در شب منعکس می نمایند.

انواع لامپ های مخصوص روشنایی معابر :

روشنایی معابر به وسیله پروژکتورها با کمک لامپ های گازی، هالوژنی و ال ای دی تامین می شود. انتخاب این مسئله به نوع سر پیچ ها بستگی دارد. لامپ هایی که در بزرگراه ها استفاده می شوند و به رنگ زرد هستند معمولا از نوع بخار سدیم می باشند. در صورتی که رنگ نور لامپ ها سفید باشد لامپ های بخار جیوه هستند.

پایه های چراغ یکی دیگر از تجهیزات مربوط به روشنایی معابر هستند این پایه ها ابعاد مختلفی دارند و به شکل های مختلفی طراحی می شوند. چراغ ها یکی دیگر از این تجهیزات هستند که نقش بسزایی در روشنایی معابر را برعهده دارند. این چراغ ها به صورت وال واشر، بارانی، دفنی، چراغ های خطی و …. استفاده می شوند.

نورپردازی درون شهری :

روشنایی معابر شامل نورپردازی و تامین روشنایی در داخل پارک ها، پیاده روها، خیابان ها، اتوبان ، میدان ها می شوند. این نورپردازی بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می گیرد که به شرح ذیل می باشد:

براساس نقشه های شهرداری و شرکت توزیع برق،تاریخچه معماری شهر،بررسی تپه و دره های شهری (ارتفاعات و پستی ها)، براساس معماری و فضای مرکزی شهر، یک طرفه یا دو طرفه بودن خیابان ها و ارتفاع نسبت به زمین،عرض پیاده رو و فاصله چراغ های خیابانی از یکدیگر می باشد. در میادین هم که به نورپردازی دایره ای نیاز است ، از برج نوری استفاده می شود .

روشنایی معابر بر اساس اهداف مختلفی انجام می گیرد. در درجه اول تامین روشنایی شب باعث زیبایی در شب و امنیت شهر می شود. مشکل خطای دید به میزان زیادی در شب کاهش پیدا می کند. معماری و تاریخچه شهر نمایان می شود. شهروندان احساس بهتری خواهند داشت و وضعیت کسب و کار ها در شب بهبود پیدا می کند.

روش طراحی روشنایی برای معابر شهری :

برای تامین روشنایی و نورپردازی معابر در ابتدای امر شدت نور محاسبه می کنند. شدت روشنایی جزئی که از هر منبع حاصل می شود یعنی ارتفاع نصب هر تیر و نصب چراغ ها و زاویه تابش و افت نور چراغ ها بر روی طراحی نورپردازی تاثیر زیادی می گذارند. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار شدت نور منبع روشنایی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *