چراغ فضای باز

آشنایی با انواع مختلف چراغ فضای باز :

چراغ فضای باز انواع مختلفی دارد و از آن برای تامین روشنایی در فضای بیرونی استفاده می شود. امروزه این چراغ ها را در معابر، اماکن عمومی نظیر پارک ها، فضای سبز و … مشاهده می کنیم. چراغ هایی که در فضای باز استفاده می شوند به انواع چراغ خیابانی، چراغ پارکی ، پایه چراغ دکوراتیو و چراغ پروژکتوری و نما شناخته می شوند. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پایه چراغ روشنایی فضای باز بپردازیم.

انواع چراغ فضای باز را بشناسیم :

تامین روشنایی در فضای بیرونی به عنوان یکی از مهمترین موارد زیرساختی در شهرها شناخته می شود. چراغ های خیابانی یکی از انواع مختلف چراغ ها در فضای باز هستند که در دو نوع ال ای دی و اچ آی دی تولید می شوند. هر کدام از این نوع پایه چراغ های آهنی ویژگی های خاص خود را دارند. چراغ های ال ای دی از ویژگی هایی نظیر مصرف پایین انرژی، پخش یکنواخت و یکپارچه نور، طول عمر بالا برخوردار هستند. این مدل چراغ ها بر اساس تکنولوژی ال ای دی های قدرتمند ساخته شده اند و فاقد نور ماوراء بنفش می باشند. یکی از ویژگی های چراغ های ال ای دی این است که از کاهش خیرگی نور بهره می برد و گزینه مناسبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.

چراغ خیابانی اچ آی دی نوع دیگری از چراغ فضای باز هستند که به عنوان لامپ های تخلیه گازی شناخته می شوند. این نوع لامپ ها در اثر عبور الکترون ها با انرژی زیاد از درون گاز باعث تولید نور می شوند. یکی از مهمترین مواردی که در مورد چراغ های فضای باز وجود دارد این است که میزان روشنایی که از این چراغ ها منتشر می شود باید متناسب با محلی باشد که این تجهیزات در آن جا استفاده می شوند.

درباره چراغ پارکی چه می دانید :

یکی دیگر از چراغ هایی که در فضای باز استفاده می شوند چراغ پارکی می باشد. این مدل از چراغ ها علاوه بر تامین روشنایی فضای بیرونی نقش زیادی در زیبایی فضای مورد نظر را دارند. استفاده از این نوع چراغ ها تاثیر زیادی در مبلمان شهری دارد.

چراغ پارکی از تنوع و زیبایی بسیار زیادی برخوردار است. این نوع چراغ ها را معمولا با استفاده از فلزاتی مانند آلومینیوم و آهن می سازند. همچنین برای پوشش دهی آن ها از رنگ های کوره ای و روش گالوانیزه گرم کمک می گیرند. این نوع از چراغ ها به دلیل نصب در محیط های باز مانند پارک ها لازم است از ساختار مقاومی برخوردار باشند. مقاومت بالا باعث می شود تا در برابر سایر عوامل جوی، گرد و غبار و حشرات از مقاومت بالایی برخوردار باشند. با توجه به اینکه از این چراغ ها به تعداد زیادی در فضای بیرونی استفاده می شود لازم است که مصرف انرژی آن ها بهینه باشد. بنابراین مشاهده می شود که امروزه استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی چراغ های فضای باز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پروژکتورها و چراغ های نما : 

چراغ های فضای باز نقش بسیار تاثیرگذاری در نورپردازی ساختمان ها دارند. این تجهیزات نه تنها به روشنایی محیط کمک می کنند بلکه باعث زیبایی نمای ساختمان و فضای مورد نظر می شوند. جالب است بدانید در سال های اخیر نورپردازی فضای بیرونی و نمای ساختمانی تنها منحصر به ساختمان های تجاری و اداری نیست بلکه ساختمان های مسکونی هم نیاز به نورپردازی دارند. فراموش نکنید که نورپردازی فضای بیرونی باید متناسب با معماری و طراحی ساختمان مورد نظر انجام بگیرد.

چراغ های مخصوص فضای باز باید چه ویژگی هایی داشته باشند ؟

چراغ فضای باز همانطور که گفتیم در مدل های مختلفی ارائه می شوند. این چراغ ها به عنوان یکی از المان های فضای شهری به شمار می روند. این چراغ ها از دو قسمت پایه و سرهد تشکیل شده است. در برخی از این چراغ ها این دو بخش به وسیله جوش به همدیگر متصل شده اند. اما برخی از این چراغ ها به شکل جداگانه هستند به این شکل که سرهد و پایه ها به شکل مجزا هستند و از قابلیت مونتاژ برخوردار می باشند.

قسمت سرهد یا سرچراغی پارکی که در این چراغ ها وجود دارد باید به شکل ضد ضربه باشند بنابراین آن را از جنس شیشه های نشکن یا پلی کربنات مقاوم طراحی می کنند. نکته قابل توجه برای این سرچراغی یا سرهد ها این است که باید در برابر گرد و غبار و شرایط مختلف جوی از مقاومت بالایی برخوردار باشند. در پروسه تولید پایه چراغ های خیابانی، این نوع چراغ ها در دو نوع پایه بلند و پایه کوتاه تولید می شوند که در سایزهای مختلفی بر اساس نیاز مشتریان ساخته می شوند.

چراغ دکوراتیو فضای باز

چراغ های پارکی پایه کوتاه :

چراغ پارکی پایه کوتاه یا پایه چراغ چمنی یکی از انواع چراغ های مخصوص فضای باز است که از آن برای روشنایی فضای سبز و معابر استفاده می شود. این نوع چراغ ها در نمونه های مختلفی تولید می شوند. این نوع چراغ ها به صورت مدرن، سنتی، سلطنتی و دکوراتیو وجود دارند که افراد می توانند با توجه به فضای بیرونی از آن ها بهره مند شوند. این نوع چراغ ها معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می شوند و از قابلیت ضد آب و ضد زنگ بودن برخوردار هستند.

چراغ های پارکی پایه بلند :

همانطور که قبلا اشاره کردیم استفاده از چراغ های پارکی یکی از المان مهم در نورپردازی بیرونی هستند. این چراغ ها را معمولا از جنس فولاد و آلومینیوم تولید می کنند. همین امر باعث می شود تا لامپ ها در برابر گرما و سرما محافظت شوند. این مدل چراغ ها را در نمونه ها و رنگ های مختلفی تولید می کنند و برای مقاومت بیشتر آن ها از رنگ های کوره ای و الکترواستاتیک استفاده می کنند همین امر باعث می شود که این چراغ ها در برابر تابش نور آفتاب از مقاومت زیادی برخوردار هستند.

چراغ پارکی پایه بلند در مقایسه با چراغ های پارکی پایه کوتاه از ارتفاع بیشتری برخوردار است. طراحی این چراغ ها به گونه ای است که به پایه ها و میله های نگهدارنده نیاز دارند. این نوع چراغ ها را بر اساس آخرین متدها و تکنولوژی ها روز دنیا تولید می کنند. این مدل چراغ ها را معمولا از جنس آلومینیوم با استفاده از روش ریخته گری می سازند.

برای خرید چراغ های فضای باز باید موارد زیر ریا بدانیم :

  1. ارتفاع پایه چند متر است ؟
  2. نوع پایه چیست ؟
  3. پوشش پایه چه چیزی است ؟
  4. تعداد براکت یا دستک چند تاست ؟
  5. تعداد سفارش چند عدد است ؟
  6. با چه فاصله ای از هم باید نصب شوند ؟

برای نور پردازی خیاباها ، اتوبانها و بزرگراه های شهری و بین شهری پایه چراغ های خیابانی و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد .

در ارتفاعات 6 متر – 9 متر و 12 متر

در دو مدل لوله ای و چند وجهی ( 6 یا 8 وجهی )

  1. گالوانیزه گرم
  2. رنگ پودری کوره ای
  3. رنگ آلکیدی
  4. رنگ پلی اورتان

در ارتفاعات 6 متر – 9 متر – 12 متر

3 متری با پوشش رنگ پودری کوره ای الکترو  استاتیک

80 و 100 سانتیمتر با پوشش رنگ کوره ای الکترو استاتیک

  1. ارتفاع 3 متر : سرچراغی سرپیچی و COB 50 watt لنزدار
  2. ارتفاع 6 متر :سرچراغی COB 100 watt لنزدار
  3. ارتفاع 9 متر :سرچراغی COB 150 watt لنزدار
  4. ارتفاع 12 متر : سرچراغی COB 200 watt لنزدار

کابل 2 * 2.5 مسی افشان

بر روی فونداسیون های بتنی در ابعاد مختص به ارتفاع پایه به وسیله بولت و دو عدد مهره نصب می شوند .

در این مورد مقاله ابعاد فونداسیون پایه چراغ رو مطالعه بفرمایید .

برای پایه های پارکی 3 متری 1 تا 4 عدد ولی برای پایه های خیابانی و دکوراتیو تا 8 عدد براکت هم قابل تولید است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *