برج نوری برقی

برج نوری برقی چیست ؟

برج نوری برقی که یک اصطلاح رایج در بازار است به برج نوری ای اتلاق می شود که نیروی محرکه انتقال هد به بالا و پایین توسط یک الکتروموتور و گیربکس انجام می شود . یعنی دیگر نیازی به نیروی دست انسان نیست و انتقال هد توسط یک فرمان الکتریکی انجام می شود . الکتروموتورهای قابل استفاده در برج نوری می توانند تک فاز یا سه فاز باشند و تعیین نوع آن بستگی به سفارش مشتری دارد .

اما چرا باید برج های نوری را برقی کرد ؟ برج های روشنایی برقی قابلیت حمل چند پروژکتور را دارند ؟ علت تفاوت فاحش قیمتی بین برج نوری دستی و برقی در چیست ؟ این محصول چه مزایا و معایبی دارد ؟ طراحی این نوع دکل چراغ به چه صورتی است ؟

در این مقاله به همه این سوالات پاسخ داده ایم پس لطفاً تا پایان مقاله با ما باشید …

چرا باید برج های نوری را با الکتروموتور و گیربکس برقی تولید کرد ؟

همانطور که در مقاله برج نوری دستی بیان کردیم ، حداکثر پروژکتور قابل استفاده در انواع برج نوری دستی 6 الی 8 پروژکتور 200 وات ال ای دی است و نهایت ارتفاعی که می توانستیم آنها را تولید کنیم 15 متر بود . اما در مواردی که بخواهیم برج نور را در ارتفاعات بالاتر بسازیم یا تعداد پروژکتور بیشتری روی هد آن نصب کنیم یا اینکه حتی نوع پروژکتورهای ما 400 وات بخار سدیم باشد که وزن بالاتری نسبت به پروژکتورهای ال ای دی دارد ، دیگر انتقال هد نگهدارنده پروژکتورها با دست امکان پذیر نیست و حتماً باید این امر توسط یک الکتروموتور و گیربکس انجام بگیرد .

البته برج نوری برقی را می توان در هر ارتفاعی تولید کرد . اما در حالتهایی که ارتفاع و تعداد پروژکتور مورد انتظار کم باشد ، به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد ، به صرفه به نظر نمی رسد ( درباره قیمت برج نوری بیشتر بدانید ). به همین دلیل عموماً برج های نوری 15 تا 30 متر را به صورت برقی تولید می کنند . در مواقعی که بخواهیم بیش از 8 عدد پروژکتور روی هد نصب داشته باشیم هم ( در هر ارتفاعی که باشد ) باید از ای نوع برج نوری استفاده شود .

در این محصول چون عموماً دارای ارتفاع بالایی است امکانات و تجهیزاتی به سازه برج اضافه می شود ، از قبیل صاعقه گیر ، چراغ آلارم هشدار دهنده ، تابلو برق ، قفل اینترلاک و … که هر کدام جهت ایمنی بیشتر در برج تعبیه می شود .

علت تفاوت  فاحش قیمت بین برج نوری برقی و دستی در چیست ؟

برج های نوری با الکتروموتور و گیربکس چون معمولاً در ارتفاع بالا تولید می شوند معمولاً قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع دیگر برج دارند . اما در برج های در ارتفاع پایین هم این امر دیده می شود . پس علت چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در طراحی برج نوری به دلیل اینکه الکترو موتور و گیربکس باید در داخل سازه نصب شوند ، باید دهانه بالا و پایین بزرگتر یا گشادتر در نظر گرفته شود تا این تجهیزات در داخل سازه جا شوند . پس ملاک افراد برای مقایسه قیمت فقط هزینه های الکتروموتور و گیر بکس نیست . خود سازه هم قطورتر و سنگین تر ساخته می شوند و این افزایش وزن به قیمت نهایی می افزاید  .

در برج های مرتفع هم با توجه به مکان جغرافیایی که نصب برج نوری صورت می‌گیرد ، بادخیز بودن ، استانداردهای اعلام شده کارفرما در نقشه ارائه شده می توان مشخصات فنی برج نوری مختلف و متنوعی ارائه کرد  که در این مقوله در مقاله طراحی برج نوری توضیحات مکفی  ارائه شد .

یکی از اشتباهات رایج در این زمینه این است که از نقشه های متفرقه که در جاهای دیگری کار شد ، جهت سفارش استفاده می شود که بعضاً مناسب پروژه مد نظر نیست . یا خیلی ضعیف است یا بیش از حد سنگین در نظر گرفته شده است . بهتر است در این زمینه با کارشناسان و طراحان برج نوری ما در واحد فروش مشورت و به آنها اعتماد کنید . چون این افراد تخصص کافی و تجربه زیادی در طراحی و تولید برج نوری دارند . به همین جهت بهینه ترین حالت ممکن را از نظر مشخصات فنی و قیمت خدمتتان ارائه می کنند .

مزایای برج نوری برقی :

  1. امکان نصب بیش از 8 پروژکتور تا حد 24 پروژکتور روی هد برج نوری
  2. سهولت در جابه جایی هد برج به دفعات بالا و بدون نیاز به دست
  3. دارای سازه سنگین تر ، مستحکم تر و ایمن تر در هنگام بلایای طبیعی
  4. دارا بودن تابلو برق
  5. طول عمر بالاتر و نورافشانی گسترده تر

معایب برج روشنایی برقی :

  1. هزینه بالاتر نسبت به برج نوری دستی
  2. فونداسیون سنگین تر نسبت به سایر انواع برج نوری
  3. نیاز به نصاب حرفه ای جهت نصب سازه برج
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *